Wie werkte er in Alta California bij de Ranchos del Rey?

Wie werkte er in Alta California bij de Ranchos del Rey?


We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

In het Spaanse Alta California stond de meeste landbouwproductie onder beheer en op het land van de Franciscaanse missies, met inheemse arbeidskrachten. Elk van de vier presidios (forten) moest ook vertrouwen op een ranch van de koning - de Ranchos del Rey. De corresponderende koninklijke ranch van Monterey, bijvoorbeeld, bevond zich stroomopwaarts, enigszins in de buurt van de missies van Soledad en San Juan Bautista. Wie heeft deze koninklijke rancho's bemand of beheerd?


Presidio-soldaten werden aangesteld om de rancho's te beheren (Het leven in president Californië door Lothrop en Herczog). Sargeant Miguel Espinosa had de leiding over de King's Ranch van Monterey (Memorias sobre la historia de California door Amador).

Zonder twijfel werd het grootste deel van het veldwerk door inboorlingen gedaan; ik weet niet of het missie-neofyten met verlof waren, of vrijgesteld van missionering.


Wie werkte er in Alta California bij de Ranchos del Rey? - Geschiedenis

Missie San Luis Rey, bekend als "King of The Missions", is vanwege zijn omvang, bevolking en gewasproductie nummer achttien in de missieketen. San Luis Rey ligt op een heuvel met uitzicht op een vallei, tussen Mission San Diego de Alcalá en Mission San Juan Capistrano. Hoewel San Luis Rey een van de laatste missies in Californië was die op 13 juni 1798 door pater La Suén werd gesticht, werd het al snel de meest welvarende. De bevolking breidde zich uit over twee hectare en bereikte in 1825 2.869, een omvang die meer dan drie keer het missiegemiddelde in Californië is. In 1830 was de missie het grootste gebouw in Californië.

Vernoemd naar Saint Louis IX, koning van Frankrijk en beschermheer van de seculiere Franciscaanse Orde, is San Luis Rey samen met Mission Santa Barbara een van de twee missies die altijd Franciscaan is geweest. De Franciscanen blijven vandaag met trots dienen in Mission San Luis Rey en delen respect voor het leven en de Californische omgeving, net zoals de vroege oprichters van de missie deden.

De missietour begint om la sala algemeen, een vorstelijke ruimte die wordt gebruikt als ontmoetingsplaats en een plek om bezoekers te ontvangen. In contracten met de sierlijke sala is de slaapkamer van de broeders.

De kerk in San Luis Rey, voltooid in 1815, is de enige overgebleven missiekerk gebouwd in een kruisvormig plan. De kerk is uniek vanwege zijn houten koepel en koepel. De koepel is gemaakt van grenenhout en aan de bovenzijde kan gemakkelijk licht naar binnen. De herhaalt en het altaar weerspiegelen zowel klassieke als barokke architectuur.

Een wandeling door de tuinen onthult de overblijfselen van een koetsboog, die de oorspronkelijke ingang was naar de binnengebouwen van de missie. Als je door de boog kijkt, zie je een peperboom, de eerste in Californië, meegebracht uit Peru en geplant op de missie in 1830.

Van Binnen de missies van Californië
© David A. Bolton

Snelle feiten

  • 18e missie
  • Bekend als de "Koning van de missies" vanwege zijn omvang, bevolking en gewasproductie
  • Opgericht op 13-6-1798 door pater Lasuén
  • Eigendom strekte zich ooit uit over een straal van 15 mijl en had meer dan 56.000 stuks vee
  • Vernoemd naar St. Louis IX, koning van Frankrijk en beschermheer van de seculiere Franciscaanse Orde
  • Mortuariumkapel is uniek vanwege houten koepel en koepel
  • Altaar weerspiegelt klassieke en barokke architectuur
  • Eerste peperboom in Alta California, meegebracht uit Peru in 1830

Adres
4050 Mission Avenue
Oceanside, CA 92057-6402
Tel: 760-757-3651

Oriëntatiepuntstatus
Historisch monument in Californië #239

Routebeschrijving naar de missie
Vanaf I-5: neem de afslag naar CA-76 East. Sla linksaf naar Rancho del Oro. Steek Mission Street over naar de parkeerplaats van de missie.

Openingstijden
9.30 - 17.00 uur van maandag tot vrijdag. 10 - 17 uur zaterdag - zondag. Bel 760-757-3651 om te bevestigen.


St. Junipero Serra

Onze redacteuren zullen beoordelen wat je hebt ingediend en bepalen of het artikel moet worden herzien.

St. Junipero Serra, (geboren 24 november 1713, Petra, Mallorca, Spanje - overleden 28 augustus 1784, Carmel, Californië, Nieuw-Spanje [nu in de VS] heilig verklaard op 23 september 2015 feestdag 28 augustus (1 juli in de VS)), Spaans Franciscaanse priester wiens missiewerk onder de Indianen van Noord-Amerika hem de titel van Apostel van Californië opleverde. In 2015 werd hij de eerste heilige van de rooms-katholieke kerk die heilig werd verklaard in de Verenigde Staten.

Na zijn toetreding tot de Franciscaanse Orde in 1730 en gewijd in 1738, doceerde Serra filosofie aan de Lullian University (Palma, Mallorca). In 1750 arriveerde hij in Mexico-Stad voor zendingswerk onder de Indianen, eerst in de Sierra Gorda-missies van 1750 tot 1758 en vervolgens in het zuiden van centraal Mexico van 1758 tot 1767.

Toen Spanje begon met de bezetting van Alta California (het huidige Californië), voegde Serra zich bij de commandant van de expeditie, Gaspar de Portolá. Op 16 juli 1769 richtte hij Mission San Diego op, de eerste in de huidige staat Californië. Van 1770 tot 1782 stichtte hij nog acht Californische missies: Carmel, zijn hoofdkwartier, in Monterey, in 1770 San Antonio en San Gabriel (nabij Los Angeles), 1771 San Luis Obispo, 1772 San Francisco (Mission Dolores) en San Juan Capistrano, 1776 Santa Clara, 1777 en San Buenaventura, 1782. Serra's missies hielpen de Spaanse controle over Alta California te versterken. Serra werd zalig verklaard op 25 september 1988. Op 23 september 2015 werd hij heilig verklaard door paus Franciscus I in een speciale mis in Washington, D.C.

Serra was tijdens zijn leven een bekende figuur. Er wordt echter gedebatteerd over zijn behandeling van de Amerikaanse Indianen. Zijn voorstanders beweren dat hij een inspannende verdediger van de Indianen was en de runderen, schapen, granen en vruchten van Mexico op hun land introduceerde. Zijn tegenstanders beweren dat hij medeplichtig was aan de kolonisatie van het Amerikaanse continent en de slavernij van inheemse volkeren.


California Society

De rijke Spaanse Californische families genaamd Californios waren de eerste groep die op grote schaal profiteerde van de rijke landbouwbronnen van Californië. Velen kregen landtoelagen uit Spanje. Na 1821 ontvingen andere families landrechten van het nieuwe onafhankelijke Mexico om vestiging in wat bekend stond als Alta California aan te moedigen.

De rijkdom van Californio was nauw verbonden met hun grondbezit en verstrekte kredieten op lokale markten. Californios verbouwde boomgaarden en gewassen, maar grootschalige veeteelt op grote rancho's was de sleutel tot hun rijkdom. Zoals de schilderijen laten zien, hebben zelfs kleinschalige inheemse Amerikaanse en Mexicaanse rancheria's bijgedragen aan het beheer van vee.

Bijna alle aspecten van de Californische samenleving waren verbonden met de relatie met het land. Dit wordt weerspiegeld in diseños, met de hand getekende kaarten, die de natuurlijke geografie van het land markeren. Diseño del Cayuma bevat schetsen van bomen en waterwegen en biedt een sleutel in de linkerbenedenhoek die details van het land uitlegt.

Met de goudkoorts en het einde van de Amerikaans-Mexicaanse oorlog in 1848, legde een massale toestroom van kolonisten beslag op het land van Californië. Californios werden gedwongen om hun landtitel in de rechtbank te bewijzen, met hoge juridische kosten.

Onder het Amerikaanse rechtssysteem vervingen officiële landmeterkaarten onnauwkeurige diseños als legitieme markeringen van landeigendom. De officiële landmeterkaart van 1884-1885 van de provincies Los Angeles, San Diego en San Bernardino brengt de landrasters in kaart met rechte lijnen en zorgvuldige metingen. Rechtszaken duurden vaak meer dan een decennium om te beslechten. Veel Californio-families werden gedwongen hun land stuk voor stuk te verkopen om oplopende juridische kosten te betalen.

Terwijl het transcontinentale spoorvervoer naar het westen bewoog, drongen de spoorwegen bij de Amerikaanse regering aan op grote landtoelagen. De bezittingen van Californios werden kleiner, zoals blijkt uit de officiële landkaart die in 1875 aan de spoorwegen was toegekend.

Californios was afhankelijk van arbeidskrachten die werden geleverd door indianen en Mexicanen. In ruil daarvoor zouden ze onderdak en onderdak bieden, waardoor de arbeiders verder met het land en de patriarchale relaties werden verweven. De foto van de Indiase "John" en zijn familie in de Santa Rosa Rancheria benadrukt de identificatie van deze Indiaanse familie met de rancho. Daarentegen worden Californio's zoals Julia, de vrouw van Joaquin Bolado, en Juan Ignacia Cantua als individuen gefotografeerd in studioportretten.

Tegen het einde van de 19e eeuw stroomden immigranten van over de hele wereld Californië binnen. Veel Californio's trouwden met Amerikaanse en Europese kolonisten om hun land- en klassestatus veilig te stellen. Het statige portret van Dona Ramona Carillo de Pacheco de Wilson is daar een goed voorbeeld van. Haar titel, Dona, en haar elegante kleding duiden op haar elite Californio-erfgoed. Haar huwelijk met een Schotse kolonist en een Amerikaanse militaire functionaris zou haar status in de beginjaren van de Amerikaanse controle blijven veiligstellen.

Toen de 19e eeuw ten einde liep, merkte Californios dat hun politieke invloed enorm was afgenomen en dat hun verleden al gemythologiseerd werd. Helen Hunt Jackson's roman Ramona uit 1884 vertelde het tragische verhaal van een weesmeisje uit Californië dat met een indiaan trouwde. Geschreven om sympathie te wekken voor de benarde situatie van inheemse Californiërs, werd het in plaats daarvan ontvangen als het portret van een idyllisch verleden. Deze geromantiseerde visie bleef tot ver in de 20e eeuw bestaan.

De foto's uit de jaren vijftig van acteurs met een lichte huidskleur in de populaire Ramona Pageant illustreren hedendaagse raciale vooroordelen in plaats van de culturele realiteit van de vroege Californische samenleving. Tijdens deze periode was het Bracero-programma volledig van kracht. Toegenomen grensregels en zorgen over immigratie begonnen de toekomst van Californië te scheiden van het Mexicaanse verleden. Commercieel toerisme rond de Ramona-mythe, hier getoond op de foto's van de curiosakamer van Ramona's trouwplaats (die nooit heeft bestaan), versterkte de nieuwsgierigheid van moderne Californiërs naar het Spaanse pastorale verleden. Tegenwoordig wonen er nog steeds afstammelingen van Californio-families in de staat, en hun namen - Sepuvelda, Yorba, Pico, Vallejo, Peralta - markeren de straten en steden van het moderne Californië. De Californische samenleving is echter voor altijd verdwenen.

Opmerking over bijschriften bij afbeeldingen

Woordenlijst

Grondtoelage: een geschenk van onroerend goed door een overheid of een andere autoriteit aan een persoon. Het kan zijn als beloning voor diensten, of als stimulans om braakliggend land te ontwikkelen in een relatief onbevolkt land.

Diseno: een informele, met de hand getekende kaart gemaakt door Californios om hun eigendommen te markeren. Diseno betekent "tekening" of "schets" in het Spaans.

Landmeter kaart: een officiële landkaart gemaakt voor juridische doeleinden en getekend door getrainde professionals.

Tintype: een positieve foto gemaakt op een gesensibiliseerde plaat van geëmailleerd ijzer of tin.


Geschiedenis van de missie van San Luis Rey in de jaren 1820-1830

In 1821 was de eerste kerk klaar. Slechts zes jaar na de oprichting produceerde de San Luis Rey al 5.000 bushels per jaar, en de kuddes telden meer dan 10.000 dieren. De paters leerden de Indianen om vele soorten werk te doen: kaarsen maken en zeep maken, looien, wijn maken, weven, landbouw en veeteelt. Ze leerden hen ook zingen in het koor.

De missie van San Luis Rey bereikte zijn hoogtepunt in 1831 toen uit gegevens blijkt dat er 2.800 inboorlingen woonden. Het produceerde 395.000 bushels graan en de wijngaard leverde 2500 vaten wijn op.


Genoemd naar

Gabriël, Heilige Prins der Aartsengelen

Founding Father Presidents

Junípero Serra, eerste pater-president van de missies in Californië

Missionarissen oprichten

Vaders Pedro Benito Cambón en Angel Fernandez Somera y Balbuena

Prominente missionaire leiders

Tussen 1775 en de volgende 28 jaar werkten paters Antonio Cruzado en Miguel Sánchez samen om dit een van de meest succesvolle missies van Californië te maken. NS. José Zalvidea zette hun werk nog 20 jaar voort en wordt gecrediteerd met de introductie van grootschalige wijnbouw in Californië.

Indianen sluiten zich aan bij missie

In het missietijdperk werden deze inboorlingen, die een van de Cupan- of Cupeño-talen van de Takic-familie spraken, naar de missie Gabrieleño genoemd.

Nu bekend als de Tongva, werden de afstammelingen in 1994 door de staat Californië erkend als een aparte stam. Ze hebben decennialang federale erkenning gezocht.

Missiesite

De missie werd oorspronkelijk opgericht langs de hellingen van de Montebello-heuvels in de geboorteplaats van Shevaanga, met uitzicht op de San Gabriel-vallei.

In 1775 werd de missie verplaatst naar de geboorteplaats van Iisanchanga "ongeveer een mijl" (3 mijl) naar het noordwesten. Deze missie is 15 mijl ten oosten van het centrum van Los Angeles.

Lay-out

Traditionele vierhoek, met kazernes voor soldaten, neofietenwoningen, magazijnen en andere structuren (die een tweede onvolledige vierhoek vormen) die zich uitstrekken vanaf de centrale verbinding.

Waterbron

De Río Hondo en verschillende bronnen voedden een aquaduct, reservoirs en een kanaalsysteem dat overvloedig water leverde aan de missie en de uitgestrekte wijngaarden, boomgaarden, tuinen en molens.

Bevolking

Binnen vijftien jaar na de oprichting had San Gabriel 1.000 neofieten. De hoogste geregistreerde populatie was 1.701 in 1817.

Vee

Beginnend met slechts 128 dieren in 1772, bereikte de missiekudde 42.350, voornamelijk runderen (25.000) en schapen (15.000) op het hoogtepunt in 1829.

Mission San Gabriel werd een parochiekerk nadat het in 1834 was geseculariseerd en nooit werd verlaten. Het gebied bleef een centrum voor vee- en schapenhouderij

Agrarische output

Tijdens zijn actieve leven was San Gabriel veel productiever dan enige andere missie in Californië en oogstte meer dan 353.000 bushels tarwe, gerst, maïs, bonen, erwten, linzen en kekers (kikkererwten).

Missie Kerk

De unieke San Gabriel-kerk, voltooid in 1805, heeft een Moors, "fortachtig" uiterlijk, met afgetopte steunberen en lange smalle ramen langs de prominente zijmuur. Deze stijl is vergelijkbaar met de kathedraal in Córdoba, Spanje.

Mission Bells

Zes klokken bezetten een espadaña of klokkenmuur. De oudste klokken werden in 1795 in Mexico-Stad gegoten door de beroemde klokkenmaker Paul Ruelas. De grootste bel (gedateerd 1830) weegt meer dan een ton en werd meer dan een eeuw gebruikt om het Angelus te luiden, een gebed dat 's ochtends, 's middags en 's avonds werd gezegd ter herdenking van de Menswording.

Missie Kunst

De staties van de kruisweg zouden authentieke neofiet-indianenschilderijen zijn. Ze werden tentoongesteld tijdens de World's Columbia Expedition in 1893 ter herdenking van de 400ste verjaardag van de ontdekking van de Nieuwe Wereld.

Opmerkelijke gebeurtenissen

Op 22 maart 1774 arriveerde Juan Bautista de Anza, die baanbrekend was op een route over land van Zuid-Arizona naar Californië, in Mission San Gabriel op weg naar Monterey. Het jaar daarop stopte hij weer bij San Gabriel met een flinke groep kolonisten.

Op 25 oktober 1785 stond een gewapende bende Tongva-indianen uit zes of zeven verschillende dorpen op het punt om Mission San Gabriel aan te vallen, maar de leiders en soldaten waren getipt. Twintig samenzweerders werden gevangengenomen, waaronder een van de leiders, een jonge vrouwelijke sjamaan genaamd Toypurina. De Toypurina-muurschildering in Los Angeles eert haar.

De legendarische bergman Jedediah Smith, die de eerste Amerikaan was die in 1826 Alta Californië over land bereikte, arriveerde aanvankelijk in Rancho de la Puente, een buitenpost van Mission San Gabriel, en werd begeleid naar de missie waar hij Fr. José Sánchez.


Genoemd naar

Sint-Antonius van Padua, een dertiende-eeuwse franciscaan, de vinder van verloren bezittingen.

Founding Father President

NS. Junipero Serra

Missionarissen oprichten

Fr. Miguel Píeras en Buenaventura Sitjar

Prominente zendingsleiders

NS. Buenaventura Sitjar bleef 37 jaar in San Antonio de Padua en is grotendeels verantwoordelijk voor het succes ervan. Deze onvermoeibare missionaris creëerde een moedertaal van 400 pagina's en gebruikte deze om catechismus in de Indiase taal te ontwikkelen.

Sinds de restauratie van de missie zijn Franciscanen doorgegaan met het verlenen van religieuze diensten en het houden van retraites in Mission San Antonio de Padua, hoewel ze niet langer in de missie verblijven.

Indianen sluiten zich aan bij missie

Dit was de eerste missie die werd opgericht in het land van het Salinaanse volk op de plaats van Telhaya. In het missietijdperk werden de inboorlingen die neofieten werden in San Antonio de Padua Antonianos genoemd. Uit missiegegevens blijkt dat de inboorlingen voornamelijk uit het noorden van Salinan bestonden, maar er waren ook enkele Yokuts en Esselen.

Missiesite

Gelegen in het Santa Lucía-gebergte in een met eiken bezaaide vallei ten zuidoosten van Monterey, op wat momenteel een militair reservaat is. De setting van deze missie is zoals een reiziger twee eeuwen geleden zou hebben gezien.

Lay-out

Traditionele vierhoek, grotendeels gerestaureerd door W.R. Hearst en de Franciscanen tussen 1948 en 1952.

Borden markeren de locatie van belangrijke gebouwen en functies, zoals de door water aangedreven korenmolen, op het uitgestrekte missieterrein.

Waterbron

San Antonio River, ongeveer drie mijl boven de missie. Water werd aangevoerd door aquaducten of zanja's en opgeslagen in reservoirs.

Bevolking

De hoogst geregistreerde bevolking was 1.217, in 1806.

Vee

In het topjaar 1828 had de missie 20.118 dieren, waaronder 8.000 runderen en 10.000 schapen.

Om praktische redenen werd de kudde verspreid over verschillende locaties. Ranchos San Benito en San Bartolomé del Pleyto werden gebruikt voor schapen en lammeren. Er waren veeboerderijen bij Los Ojitos en Rancho San Miguelito, allemaal binnen drie tot tien mijl (10-30 mijl) van de missie.

Agrarische output

Deze missie werd al snel zelfvoorzienend. In de loop der jaren was het een actieve missie. San Antonio oogstte 110.000 bushels tarwe, gerst, maïs, bonen en erwten.

Missie Kerk

De huidige of 3e kerk werd voltooid in 1813. In 1821 werd een arcade met drie gebogen openingen en gemaakt van ladrillo's, of verbrande baksteen, gebouwd vanuit de portiek van de kerk, waardoor de missie een uniek uiterlijk kreeg.

De kerk werd tussen 1903 en 1908 uitgebreid gerestaureerd door de Landmarks Club.

Mission Bells

Elke zijde van de gevel is voorzien van een vierkante klokkentoren, die beide een klok hebben. De 3e en grootste klok, die origineel is, bevindt zich in het midden van de arcade, boven de grootste boog.

Missie Kunst

De muren van deze charmante kerk hebben gekleurde versieringen die zijn geschilderd door de missie-indianen. Achter het altaar bevindt zich een grote bulto van de aartsengel San Miguel, met uitgestrekte vleugels en net daaronder de bulto van de kerkpatroon, San Antonio.

Opmerkelijke gebeurtenissen)

In 1776 verbleef luitenant-kolonel Juan Bautista de Anza op de missiepost met 240 immigranten uit Sonora. San Antonio bleek een belangrijke tussenstop te zijn in Anza's baanbrekende poging om een ​​landroute van Mexico naar Alta Californië tot stand te brengen.


Geselecteerde schilderijen uit het missietijdperk

De meeste bezoekers van de Californische missie zijn opgegroeid in een tijdperk waarin kleurenafbeeldingen niet alleen alledaags zijn, ze worden ook verwacht. De meeste 'naar het leven gegrepen' illustraties of hedendaagse weergaven die we hebben van plaatsen en gebeurtenissen uit het zendingstijdperk zijn een handvol tekeningen en olieverfschilderijen gemaakt door getalenteerde bezoekers of expeditiekunstenaars in de jaren 1800, en de originele religieuze kunst van de missies die overleefd. We kunnen ons dit tijdperk echter ook 'in kleur' ​​voorstellen door middel van de prachtige heroplevingsschilderijen uit het missietijdperk, gemaakt door kunstenaars als Edwin Deakin en Henry Chapman Ford, en door muurschilderingen, diorama's en grootschalige modellen die te zien zijn in geselecteerde Californische musea. Deze galerij toont een voorbeeld van elk van deze kunstcategorieën.

We hebben deze galerij vijf jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd. We hebben het nu uitgebreid met twintig representatieve full colour afbeeldingen. (Extra evenement tekeningen zijn in de Dodge en Harmer Gallery). Elke afbeelding in deze galerij geeft informatie over de kunstenaar, de locatie en de afgebeelde scènes, indien beschikbaar.

De landexpeditie naar Alta California komt aan in de baai van San Diego

In 1769, naar een schitterende aquarel van Lloyd Harting, nu in privécollectie.

Dit schilderij verscheen in The Call to California, een van de vele boeken over de vroege geschiedenis van Californië die zo'n zestig jaar geleden door James S. Copley werden gesponsord.

Eerste mis in Monterey in 1770

Naar een schilderij van Leon Trousset [1838-1917].

De mis werd uitgesproken door ds. Junípero Serra, geestelijk leider van de 'Heilige Expeditie'.

Portola verkent de kust van Californië in 1769

Naar een muurschildering van Robert Evans, gepubliceerd met toestemming van de kunstenaar.

Deze eigentijdse muurschildering is te zien in de stad Laguna Hills, Californië. Terwijl Portolá er niet in slaagde de baai van Monterey te vinden, ontdekte hij veel veelbelovende missieplaatsen.

Missie Carmel Borromeo in 1792

Naar een originele tekening van John Sykes. © 2014 Pentacle Pers.

Padre geeft les in een Indiaas dorp

Een diorama bij Mission San Juan Capistrano.

De Franciscanen bleven niet geïsoleerd in hun missies. Ze gingen naar Indiase dorpen om de zieken te helpen en nieuwe bekeerlingen te zoeken.

Indianen die Adobe-stenen maken

Een van een uitgebreide collectie tekeningen van Escobar-Keith, te zien in Mission San Fernando.

Het gebouw op zijn hoogst missie was bijna continu gedurende de eerste decennia na hun oprichting.

Reizen tussen missies

Na een bankmuur niet meer leverbaar.

De missionarissen reisden meestal per ezel of te paard (toen ze ervaren ruiters waren), vergezeld van soldaten.

NS. Narciso Duran en zijn Indiase band

Naar een originele pentekening door Alexander Harmer © 2014 Pentacle Press.

NS. Duran had zowel een jongenskoor als een Indiase band in Mission San José, waar hij zevenentwintig jaar diende. Hij ontwikkelde beide instellingen bij Mission Santa Barbara.

Kapel in Cieneguitas

Site van Kaswa'a Village, naar een schilderij van Henry Chapman Ford [1828-1894].

Dit dorp lag in de buurt van Santa Barbara.

Missie Santa Barbara in 1794

Naar een originele tekening van Alexander Harmer. © 2014 Pentacle Pers.

Deze afbeelding toont de missie zoals deze eruitzag voordat de statige neoklassieke kerk in 1820 werd gebouwd.

Argentijnse kaper Hippolyte Bouchard

In 1818 viel Hippolyte Bouchard Alta Californië aan.

Nadat hij Monterey had aangevallen, plunderde Bouchard Rancho del Refugio, ten noorden van Santa Bárbara, een gebeurtenis vastgelegd in dit kleurrijke schilderij van Theodore Van Cina. Santa Bárbara zelf ontsnapte aan schade als gevolg van een wapenstilstand tussen Bouchard en Comandante José la Guerra.

Aartsengelen Michaël, Gabriël en Rafael

Een van de vele prachtige schilderijen die bewaard zijn gebleven in Mission Santa Bárbara is deze afbeelding van de aartsengelen Michael, Gabriel en Rafael.

De grootste collecties van religieuze kunst uit de late 18e en vroege 19e eeuw bevinden zich in Missions Santa Bárbara en Mission Santa Ines, die beide de secularisatie overleefden en de plaats werden van Franciscaanse seminaries.

Station III van de uitzonderlijke Via Crucis

(Stations of the Cross) Schilderijen gemaakt door de neofieten van San Fernando in het begin van de 19e eeuw. De Via Crucis-schilderijen bevinden zich nu in het museum van Mission San Gabriel.

Een afbeelding van de aartsengel Rafael

Gedaan door missie-indianen. Dit zeldzame schilderij op canvas hangt nu bij Mission Santa Inés.

Missie Santa Cruz

Naar een schilderij uit circa 1902 van Edwin Deakin [1838-1925], die werd bewonderd om de nauwkeurigheid en detaillering van zijn schilderijen.

De Santa Cruz-kerk werd verwoest tijdens een aardbeving in 1857, en dit schilderij herschept hoe het eruitzag tijdens het missietijdperk.

Santa Clara Mission gebouwd in 1825

Helaas brandde deze missie in 1926 tot de grond af.

Missie San Carlos Borromeo en de baai van Carmel

Een lithografie van een schilderij van William Smyth, 1827. Oorspronkelijk gepubliceerd in 1839 in Een geschiedenis van Neder- en Boven-Californië door Alexander Forbes, en vervolgens ingekleurd.

Missie San Antonio de Padua

Kijkend naar het noorden, naar een schilderij uit 1881 van Henry Chapman Ford.

Het originele olieverfschilderij in de collectie van het Mission Inn Hotel and Spa in Riverside, Californië.

Indianen verlaten hun missie na secularisatie

Naar een originele tekening van Alexander Harmer © 2014 Pentacle Press.

De missies werden geseculariseerd 1834-1836. Veel van de neofieten waren gedesoriënteerd en terughoudend om het enige huis dat ze hadden gekend te verlaten, zoals dit schilderij suggereert.

Het Missiespel

Tijdens wat het 'mission revival-tijdperk' werd genoemd, werd een extravaganza van 3 uur opgevoerd om het verhaal te vertellen van de oprichting, het succes en de uiteindelijke ondergang van de missies in Californië.


Landschapserfenis van San Diego

San Diego Bay werd voor het eerst geclaimd door de Spaanse ontdekkingsreizigers Juan Rodriguez Cabrillo en Sebastian Vizcaino in respectievelijk 1542 en 1606, van wie de laatste de regio noemde naar de patroonheilige van het rooms-katholieke bisdom San Diego, San Diego de Alcalá. Onder dreiging van oprukkende Russische pelsjagers begon Spanje halverwege de achttiende eeuw met de kolonisatie van wat toen de provincie Las Californias was. In 1769 arriveerden Spanjaarden onder leiding van Gaspar de Portola en pater Junipera Serra uit Nieuw-Spanje om het Fort Presidio van San Diego en de Mission Basilica San Diego de Alcalá te vestigen op de westelijke kliffen van de San Diego-vallei. De Mission Basilica San Diego de Alcalá was de eerste in een reeks van 21 missies gebouwd in Californië, waaronder de Mission San Luis Rey De Francia in 1798, ten zuiden van de San Luis Rey-rivier. De missies waren verbonden via de El Camino Real, een 600 mijl lange weg die zich uitstrekte van de San Francisco Bay tot de Mission Basilica San Diego de Alcalá, en waarvan de markeringen nog steeds te zien zijn. Ondersteund door militaire garnizoenen, waren de missies instrumenten voor bekering en verovering, aangezien missionarissen de inheemse Californiërs dwongen te leven en te werken aan nederzettingen die reducties worden genoemd. De missionarissen introduceerden westerse landbouwtechnologie en verdrongen de seizoensgebonden agrarische weiden van de Kumeyaay door grote landbouwvelden, waarvan de producten vervolgens werden verhandeld naar Boston, Lima en San Blas. Het eerste grote irrigatiesysteem uit het koloniale tijdperk dat aan de westkust werd gebruikt, was de Old Mission Dam en het aquaduct, nu onderdeel van het Mission Hills Regional Park, gebouwd door de Mission San Diego de Basilica San Diego de Alcalá in 1803. In 1804 werd Las Californias gesplitst in de twee provincies Alta en Baja California, waarbij San Diego een afsplitsing van de eerste vormt.

San Diego als een Mexicaanse Pueblo

Nadat de Mexicaanse regering in 1821 onafhankelijk was geworden van Spanje, keurde de Mexicaanse regering in 1833 de wet voor de secularisatie van de missies van Californië goed, wat resulteerde in de confiscatie en verkoop van de meeste uitgebreide grondbezit van de missies. Zowel de Mission San Diego de Basilica San Diego de Alcalá als de Mission San Luis Rey De Francia's eigendommen werden verdeeld en toegekend aan prominente Mexicaanse burgers. De disestablishment produceerde de Warner Carrillo Ranch in 1840, die na verloop van tijd een opmerkelijk tussenstation langs de Missouri Trail werd en vandaag de dag als een historische site wordt bewaard, en Guajome Ranch in 1845, nu Guajome Regional Park. Na de nederlaag van Spanje werd Fort Presidio verlaten en vormden de soldaten een gerasterde gemeenschap aan de voet van de heuvel, vlakbij de monding van de San Diego-rivier. In 1834 erkende de Mexicaanse regering de gemeenschap van San Diego als een pueblo, waardoor de bewoners een gemeentelijk bestuur konden vormen en duizenden hectaren omliggend land konden claimen.

Toen de Mexicaans-Amerikaanse oorlog in 1846 uitbrak, veroverde John C. Fremont, een majoor in het Amerikaanse leger, de stad en de haven van San Diego, waar hij de vlag van de Verenigde Staten ophief boven de Plaza de Las Armas van de stad. Deze bezetting was echter van korte duur en de stad en het bijbehorende Fort Presidio wisselden in de herfst van 1846 verschillende keren van eigenaar tussen de Amerikanen en de inheemse Spaanse inwoners, de "Californios". In december van datzelfde jaar wisselden Amerikaanse troepen onder het bevel van generaal Stephen Kearney greep kolonel Andres' Californios in het Indiaanse dorp San Pasqual, 30 mijl ten noorden van San Diego. Na wat grotendeels wordt beschouwd als de bloedigste veldslag die op Californische bodem is uitgevochten, vandaag herdacht in het San Pasqual Battlefield State Historic Park, veroverden Kearney en Fremont de Pueblo van Los Angeles. Hun inbeslagname van de stad resulteerde in de ondertekening van het Verdrag van Cahuenga, waarmee effectief een einde kwam aan het verzet van Californio in de provincie Alta California. In 1848 gaf Mexico zich over aan de Verenigde Staten en gaf het de controle over Alta California en New Mexico af met de ondertekening van het Verdrag van Guadalupe-Hidalgo. Een jaar later legde de Mexicaans-Verenigde Staten Boundary Commission het eerste grenspunt vast op Imperial Beach, 24 mijl ten zuidwesten van San Diego, gemarkeerd door een marmeren obelisk. De markering is opgenomen in het grotere, binationale Friendship Park, geopend in 1971. Het oorspronkelijke bericht van het park is bedoeld om interculturele communicatie en begrip te symboliseren en is verloren gegaan door de toegenomen versterking van de site na de terroristische aanslagen van 11 september.

New Town en Horton's toevoeging gevestigd

In 1849 suggereerde luitenant Andrew B. Gray van de grenscommissie aan handelaar William Heath Davis dat een locatie dichter bij de Baai van San Diego ideaal zou zijn voor de vorming van een nieuwe stad. Kort daarna werkte Davis samen met vier investeerders om 160 hectare pueblo-land langs de baai te kopen, waar ze een haven bouwden en een stratenpatroon aanlegden voor hun 'nieuwe stad'. gestrand. Zeventien jaar na de toelating van Californië tot de Unie in 1857, kocht de Amerikaanse vastgoedontwikkelaar Alonzo Erastus Horton 960 hectare pueblo-land langs de San Diego Bay, waaronder Davis' New Town. De nederzetting die bekend staat als Horton's Addition, aantrekkelijk geacht vanwege zijn natuurlijke havens, groeide in bevolking en verdrong de afnemende "oude stad" onder Presidio Hill als het centrum van San Diego in 1880.

Naarmate de stad zich verder ontwikkelde, werden civiele en militaire instellingen gevormd. Deze omvatten de eerste openbare begraafplaats van de stad, Mount Hope Cemetery, gesticht in 1869, vijf mijl buiten wat toen de stadsgrenzen waren, en het 1400 hectare grote stadspark [het huidige Balboa Park], opgericht in 1868. Horton creëerde een stadsplein buiten zijn hotel in 1870, dat in 1895 aan de stad werd overgedragen. Oorspronkelijk ontworpen door tuinder Kate Sessions, werd het landschap dat tegenwoordig bekend staat als Horton Plaza Park in 1910 opnieuw ontworpen door Irving Gil en Walker Macy in 2016. De havens van de stad werden beveiligd door de installatie van Fort Rosecrans in 1873, langs het schiereiland Point Loma, waarvan het zuidelijke punt in 1852 was gereserveerd voor militair gebruik. De begraafplaats van het fort, gevormd in 1879 en later uitgebreid door de Works Progress Administration, werd aangeduid als het Fort Rosecrans Nationale begraafplaats. Tijdens het interbellum legden burgerleiders een tweede openbare begraafplaats aan, het pittoreske Greenwood Memorial Park, ontworpen door George Cook, grenzend aan Mount Hope in 1907.

Laat-negentiende en vroeg-twintigste-eeuwse stadsontwikkeling

De voltooiing van de California Southern Railroad in 1885, die San Diego verbond met de transcontinentale Atlantic and Pacific Railroad, veroorzaakte een explosie van grondspeculatie die het kleine stadje San Diego veranderde in een bruisende havenstad. Toen de bevolking tussen 1885 en 1888 explodeerde van 5.000 naar 35.000, werd een modern tramsysteem geïmplementeerd om het centrum te verbinden met groeiende buurten aan de rand van de stad, tot aan de oude binnenstad van San Diego. Onder deze nieuwe woonwijken bevonden zich het Gaslamp Quarter Historic District, ontwikkeld vanuit Davis' New Town, opgericht in 1850, en het kustplaatsje La Jolla Park, gevormd door landspeculanten Frank Botsford en George Heald in 1886. Geïnspireerd door de City Beautiful-beweging, Botsford and Heald reserved five acres within their community for a waterfront park, designed in part by landscape architect Samuel Parsons, Jr. Known today as Ellen Browning Scripps Park, the blufftop site was at the forefront of a wider city beautification effort that would begin in earnest in the early twentieth century.

Despite an economic crash in 1889, growth continued at a steady pace throughout the 1890s and into the new century. The city became a tourist destination for thousands of health seekers who sought the advantage of the region’s tropical climate. Their presence spurred the development of spas and resorts, such as the Hotel Del Coronado, along the Bay. Meanwhile, suburban communities, including Golden Hill, Sherman Heights, and Banker’s Hill, continued to thrive farther away from the urban core.

At the turn of the century, civic leader George Marston, impressed by the beautification efforts undertaken in San Francisco and New York, pushed for an urban park system in San Diego. In 1899 he pressured the city council to reserve 364 acres of pueblo lands north of downtown San Diego as a public park. Designed by landscape architect Ralph Cornell and naturalist Guy Fleming in the 1920s, the reservation was expanded southward, eventually encompassing 1,750 acres. Acquired by the State of California in 1959, the park was renamed the Torrey Pines State Natural Reserve in 2007. In 1902 the San Diego Chamber of Commerce formed the Park Improvement Committee to develop City Park, which was constantly threatened by land speculators. Marston personally hired New York City landscape architect Samuel Parsons, Jr., who, with the assistance of local horticulturists Kate Sessions and T.S. Brandage, developed the 1902 Samuel Parsons & Company City Park Plan. Parson’s plan, carried out by George Cooke until 1906, transformed 300-acres of parkland into a picturesque landscape, complete with an ungraded, curvilinear circulation system that provided vehicular access, while also preserving viewsheds of the surrounding ocean, mountains and canyons. Assisted by Session, Parsons also implemented a planting palette of evergreen trees and exotic flora across large swaths of parkland, whose growth was supported by a series of reservoirs. An exception to this was the park’s system of canyons, which an admiring Parsons left relatively untouched. Parson’s landscape design would be altered only a few years later with the development of the 1915 Panama-California Exposition.

Desiring to boost both the population and economy of San Diego, G. Aubrey Davidson, President of the San Diego Chamber of Commerce proposed that the city host an exposition celebrating the opening of the Panama Canal in 1915. The Panama-California Exposition Company, founded in 1909, chose to host the event in City Park, renamed Balboa Park in 1910. The Company initially hired the Olmsted Brothers to design the exposition grounds, but the firm, who objected to the disruption of Parson’s design, soon dropped the project. Bertram Goodhue, taking over the design, laid out an axial plan surrounded by Spanish Colonial structures upon 167-acres of the parkland located atop the Vizcaino Mesa. Resulting from this design was the construction of the House of Hospitality and the International Harvester Building, later incorporated into the San Diego Zoo as the Reptile House. . A second master plan, designed by landscape architect John Nolen, was implemented in 1927, followed by the addition of the Alcazar Gardens, designed by architect by Richard Requa in 1935.

In 1907 Marston hired John Nolen to create a city plan for San Diego. Critical of the city’s existing grid of narrow, repetitive streets, he produced a plan that favored wide, planted boulevards, a European-style public plaza between today’s Cedar and Date Street, open recreational spaces along the bay front and a promenade to connect City Park to the plaza. Inspired by the City Beautiful Movement, Nolen also recommended that San Diego develop small, open spaces throughout the city with gardens, plazas, and playgrounds, as well as a system of parks for the mental and physical relief of residents. The city council was reluctant to adopt Nolan’s plan, and many of his suggestions went unrealized. However, Nolan’s 1908 proposal was influential in the design of the subsequent historic subdivisions of Mission, Marston, and Presidio Hills, all of which featured wide, curvilinear street patterns designed to follow the region’s natural topography. Additional elements of the 1908 city plan were realized in 1938, with the creation of the San Diego Civic Center, initially designed by landscape architect Roland Hoyt, and the Works Progress Administration, on infilled tidelands along the waterfront. In 1924 Marston again contracted Nolen to update the plan, which further recommended an eleven-mile-long, bay-front drive connecting the city’s south boundary to Point Loma, as well as the preservation of Old Town. Having been partially restored by sugar magnate John Dietrich Spreckels and architect Hazel Wood Waterman in 1909, Old Town was designated a state park in 1968.

Despite the council’s refusal to adopt the Nolen plan in its entirety, Marston continued to press for the creation of civic and recreational spaces. In 1907 he and members of the city’s Chamber of Commerce restored the Casa de Carrillo, the oldest surviving adobe home in San Diego, built in 1817, and converted the surrounding landscape into the Presidio Hills Golf Course. Marston purchased the nearby Presidio Hill, the site of the old Spanish Fort, that same year. John Nolen created a plan to convert the steep site into Presidio Park, accepting design advice and refinements from fellow landscape architect Roland Hoyt, horticulturalist Kate Sessions, and Percy Broell, who later served as the park superintendent. Marston further underwrote the building of the park’s Spanish Revival-style Junipero Serra Museum, designed by William Templeton Johnson in 1928. Patronage was and continues to be an essential ingredient in the formation of various public spaces across the city. Operating concurrently with Marston, fellow philanthropist Ellen Browning Scripps underwrote the Scripps Institution of Oceanography, (1905), the adjacent the Torrey Pines State Reserve (1921), and the Children’s Pool in La Jolla (1931).

During the early 1900s, San Diego’s city leaders acquired federal assistance to improve the harbor for commercial shipping, with funds coming from the sale of large tracts of waterfront property for use as naval installations. One of these sites included the Naval Training Center, placed along the shores of Point Loma in 1921. Initially sited on 200 acres, the base was expanded with the dredging of the adjacent harbor in 1939. The onset of World War II resulted in the creation of Camp Callan, adjacent to the Torrey Pines Reserve, in 1941 and Camp Pendleton on the former Rancho Santa Margarita y Las Flores, in 1942. The Naval Training Center remained active throughout the Cold War before being decommissioned in 1990, when the land was transferred to the city and subsequently developed into the mixed-use neighborhood Liberty Station and the Naval Training Center Park. Camp Callan, closed in 1945, was similarly transferred back to the city, and subdivided for educational and recreational institutions including the University of California, San Diego (1956), Torrey Pines Golf Course (1957), and Salk Institute of Biological Studies (1967).

Mid to Late Twentieth Century and Beyond

In the postwar years, increased suburban growth within Mission Valley, and the introduction of the highway system, shifted commercial and institutional development, such as the University of California, San Diego (1956), away from the city’s center to its periphery. As the region expanded, landscape architects played an increasingly important role in high-profile, public projects. Beginning in the 1960s, Garrett Eckbo created overarching design principles for the entirety of Mission Bay Park, encouraging a variety of uses while unifying the experience by maximizing waterfront access and orienting visitors towards the shoreline. Meanwhile, local firm Wimmer Yamada & Associates created plans for SeaWorld San Diego (1964) and Embarcadero Marina Parks, North and South (1978). Despite a rising population and the introduction of popular recreational spaces, the once bustling downtown San Diego entered a state of decline. In 1972 San Diego Mayor Peter Wilson announced plans to reduce urban blight by introducing mixed- use housing, educational, recreational, and cultural amenities to the downtown. In response, the Marston Family, continuing their legacy of patronage, sponsored a study by prominent urban planners Kevin Lynch and David Applewood. Genaamd Temporary Paradise?, the study advocated for the creation of sharable cultural spaces that would democratize the city’s urban core.

Afterwards, in 1975 the city formed the Centre City Development Corporation (CCDC), a public, non-profit organization. The CCDC issued a master plan created by ROMA Design Group, which laid the foundation for urban renewal and resulted in the revitalization of historic landscapes and districts, such as the Gaslamp Quarter, and the creation of Modernist and Postmodernist urban spaces. The six-block-long Horton Plaza mall, by architect Jon Jerde, with a landscape design by Wimmer Yamada & Associates, opened in 1985. While successful in bringing businesses and visitors into downtown areas, renewal projects also sometimes resulted in the displacement of existing residents. In more recent decades the city has turned its view towards the water, transforming former industrial sites into public spaces that include Children's Park and Pond (1995), Martin Luther King, Jr. Promenade (1997), Tuna Harbor Park (2012), and San Diego Civic Center’s Waterfront Park in 2014.


Interactive Historic Timeline of the California Missions

  • 1768
  • 1769
  • 1770
  • 1771
  • 1772
  • 1773
  • 1774
  • 1775
  • 1776
  • 1777
  • 1781
  • 1782
  • 1784
  • 1785
  • 1786
  • 1787
  • 1791
  • 1792
  • 1795
  • 1796
  • 1797
  • 1798
  • 1803
  • 1804
  • 1805
  • 1806
  • 1810
  • 1812
  • 1813
  • 1815
  • 1816
  • 1817
  • 1818
  • 1821
  • 1822
  • 1823
  • 1825
  • 1826
  • 1827
  • 1828
  • 1829
  • 1831
  • 1833
  • 1834
  • 1835
  • 1836
  • 1839
  • 1841
  • 1842
  • 1845
  • 1846
  • 1847
  • 1848
  • 1850
  • 1851
  • 1853

San Blas is founded as a naval base and supply depot. Alta California will be supplied from here.

José de Gálvez, Visitor General of New Spain, plans a land-based and sea-based expedition to settle Alta California May 5, 1768.

Unknown to Portolá and Serra the expedition is imperiled. The main supply ship, the San José, left Loreto carrying urgently needed supplies, but the ship and it’s crew are lost at sea.

The San Carlos, a sixty-four-foot packet boat with 62 persons aboard, sets sail from San Blas bound for San Diego on January 9, 1769. A second ship, the San Antonio, leaves San Blas five weeks later.

The San Antonio arrives in San Diego with nearly everyone on board incapacitated on April 11, 1769. Driven far out to sea, the San Carlos takes almost four months to reach San Diego and Arrives on April 29. Twenty-four of the crew die of scurvy.

The expedition leader, Gaspar de Portolá, and the first FatherPresident, Junípero Serra, arrive in San Diego after an arduous six-week journey. Over two-thirds of the expedition’s Indians desert en route.

The undermanned expedition establishes a garrison on San Diego’s Mission Hill. The compound as such consisted of little more than brush-covered enramadas and several grass huts.

With many sick and dying, and supplies already low, plans to proceed to Monterey by ship are scrapped. Portolá leaves San Diego to journey up the coast in July of 1769.

Shortly after Portolá departs, Fr. Junípero Serra founds Mission San Diego de Alcalá on Presidio Hill.

The Kumeyaay attack the San Diego compound occurs, killing José Vergerano, the servant of Fr. Serra. A wooden stockade is hastily erected.

Portolá is unsuccessful in finding Monterey but discovers the Bay of San Francisco.

Presidio of Monterey is established.

Portolá returns to San Diego in November of 1770. The new colony is in desperate straits and may have to be abandoned.

The San Antonio returns to San Diego and the struggling new colony is saved.

Mission San Carlos Borromeo (known in the mission era as San Carlos Borromeo de Monterey) is founded. A provisional pole and thatch chapel is erected at the presidio.

Mission San Antonio de Padua is founded in the land of the Salinan people at the native site of Telhaya in the Santa Lucía Mountains, southeast of Monterey.

Mission San Gabriel Arcángel is founded along the slopes of the Montebello hills, overlooking the San Gabriel Valley.

Mission San Carlos Borromeo is relocated to the Carmel Valley near the Indian village of Ekheya.

The first mission in the land of the Chumash people, San Luis Obispo de Tolosa, is founded at the village of Tilhini.

The Dominicans agree to a take over responsibility for the Baja California missions through a decree, freeing up the Franciscans to concentrate on Alta California.

Fr. Serra travels to Mexico City to clarify his authority and bolster support for the Alta California missions from 1772 to 1773.

The first Christian wedding in Alta California takes place at San Antonio de Padua.

Conversions begin to increase. The Chumash and Salinan people are more receptive to the Spanish.

Fr. Francisco Palóu and five other missionaries leave Baja for San Diego, setting the boundary between Alta and Baja California en route.

Mission San Gabriel Arcángel is relocated from the slopes of the Montebello hills to the native site of Lisanchanga, three miles to the northwest.

Juan Bautista de Anza departs the Arizona presidio of San Ignacio de Tubac on January 8, 1774. The expedition discovers the first overland route to California, arriving at Mission San Gabriel on 03/22/1774.

San Diego Mission is relocated five and a half miles inland to the native village of Nipaquay in August of 1774.

The military outpost at San Diego is formally granted Presidio status.

Sergeant José Ortega escorts colonists from Baja California to San Diego Presidio.

The San Carlos is the first ship to enter San Francisco Bay. Captain Juan de Ayala names Angel Island (Isla de los Ángeles) and Alcatraz (Isla de los Alcatraces - Pelicans in Spanish).

A group of 240 colonists and over 1000 animals arrive at San Gabriel, destined for Monterey and the San Francisco presidio. Eight babies are born on the trail.

California is transferred from direct control by the Viceroy in Mexico City to the northern military command of the Interior Provinces, headed by Teodoro de Croix.

Presidio of San Francisco is established under the direction of Lieutenant José Joaquín Moraga.

Mission San Diego de Alcalá is rebuilt in October 1776.

Mission San Francisco de Asís, popularly known as Mission Dolores, is founded.

The seventh mission, San Juan Capistrano, is founded.

Mission Santa Clara de Asís is founded in the land of the Ohlone people. The neophytes ultimately include the Bay Miwok, Tamyen, and Yokuts.

The seat of government for Baja and Alta California is moved to Monterey in February of 1777.

Pueblo de San José de Guadalupe is established with 68 men, women and children. A central purpose of the civil settlements is to provide food for the army.

Felipe de Neve becomes first Civil Governor of California from 1777 to 1782. He reorganizes the administration of finances, streamlines regulations, and takes steps to grant the neophytes a greater role in mission management.

Quechans Indians destroy the two Spanish missions in the Yuma area, severing Spain’s tenuous overland route from central México to California.

Another group of settlers arrives in Alta California. Thirty-two men and women settle the pueblo of Nuestra Señora la Reina de los Ángeles del Río de Porciúncula.

Presidio of Santa Bárbara is established. This is the only California presidio that is partially restored.

The Serra Chapel at San Juan Capistrano is completed. This is the only church that remains in which Fr. Serra held mass.

Mission San Buenaventura is founded near the sizeable Chumash Indian village of Mitsqanaqa’n.

Fr. Junípero Serra dies at age 71.

Fr. Francisco Palóu is appointed interim Father-President from 08/28/1784 to 02/06/1785.

Juan José Domínguez, a retired soldier, receives the first land grant in Alta California, Rancho San Pedro.

Fr. Fermín Francisco de Lasuén becomes second Father-President of Alta California missions.

A rebellion led by a native woman, Toypurina, and the Alcalde, Nicholás José, occurs at San Gabriel over suppression of Indian ceremonies and other grievances.

Mission Santa Bárbara is founded at the Chumash village of Xana’yan.

Mission La Purísima Concepción is founded at the Chumash Indian village of Algsacupi.

Fr. Francisco Palóu publishes Life and Apostolic Labors of the Venerable Father Junípero Serra.

The remote mission Nuestra Señora de la Soledad is founded.

The Malaspina Expedition stops in Monterey in 1791. The drawings by Expedition artist José Cardero increase interest in this unique land.

Mission Santa Cruz is relocated to the native site of Uypi, near the mouth of the San Lorenzo River and Monterey Bay.

California is returned to direct control by the Viceroy in Mexico City in 1792. The military focus shifts to defend against foreign invaders. Tension between the army and church leaders largely disappears.

The magnificent Royal Presidio Chapel at Monterey is completed in 1794 and dedicated on 01/25/1795.

An epidemic at San Francisco de Asís decimates the population.

In the 1790s foreigners arrive by ship in increasing numbers to trade for sea otter pelts, cattle hides, and tallow.

Mission San José is founded in the land of the Ohlone people.

Mission San Juan Bautista is founded on June 24, 1797. The mission sits on the only original Spanish square left in California.

Villa de Branciforte (present-day Santa Cruz) is established.

Mission San Miguel Arcángel is founded at a site the local Salinan Indians call Valica.

Mission San Fernando Rey de España is founded on Rancho Los Encinos, held by Don Francisco Reyes.

Mission San Luis Rey de Francia is founded at the native village of Tacayme in the region known as Quechia.

Upon the death of Father Lasuén, Estevan Tapis is appointed the Father-President from 06/26/1803 to 12/08/1812.

Mission Santa Inés Virgen y Mártir is founded near the ranchería of Alajulapu in the Santa Inez Valley.

The unique San Gabriel church, which features a Moorish “fortresslike” appearance, is completed.

A devastating smallpox and measles epidemic kills over 150 neophytes at San José from 1805 to 1806.

Nikolai Petrovich Rezanov arrives in San Francisco in April of 1806, seeking supplies for the Russian settlement in Alaska.

The Mexican War of Independence closes the port of San Blas and disrupts the flow of goods and missionaries to Alta California over the next decade from 1810 to 1821.

The first California autopsy was performed at Santa Cruz on Fr. Andrés Quintana. Period accounts indicate that the friar was poisoned.

The Great Stone Church at San Juan Capistrano is destroyed in a massive earthquake, killing 40 neophytes.

Fr. Narciso Durán develops a choir and band of some 30 musicians at San José, using teaching methods documented in his 1813 book Prólogo.

Recruiting and taking of Miwoks, Yokuts, and Chuillas Indians from the interior bolsters neophyte population from the 1810s to the 1820s.

The Asistencia of San Antonio de Pala is established at a mission rancho about 25 miles to the east of San Luis Rey.

San Rafael Arcángel is founded as a medical asistencia (sub-mission) for San Francisco de Asís.

The Russian-American Company operates a hunting station on Farallon Islands starting from 1819 to 1834.

Hippolyte de Bouchard, a Frenchman with a privateer’s license from the Republic of Río de la Plata (Argentina), attacks the coast of California, burning both the Monterey Presidio and Mission San Juan Capistrano in December of 1818.

One of the first American settlers in California, Thomas Doak, constructs and paints the main altar reredos at San Juan Bautista.

México achieves full independence from Spain and takes control of Alta California.

San Rafael Arcángel is given full mission status.

The impressive 210-foot long San Fernando Rey Convento (padre’s quarters and a guest house) is built.

Mission San Francisco Solano is founded, becoming the last of the California missions, and the only one established during Mexican rule.

México becomes a Republic.

Narciso Durán becomes Father President of the Alta California missions.

The population of San Luis Rey de Francia reaches 2,869, the highest achieved by any mission. Much of the population lives at outlying settlements such as Las Flores and San Antonio de Pala.

Jedediah Strong Smith, legendary American Mountain Man, reaches California by land and visits the Spanish settlements.

Gov. Col. José María Echeandía issues a provisional emancipation decree allowing a small number of neophytes born in the missions (or living there for at least fifteen years) to leave with permission of Franciscans and the presidio Comandante.

A major measles epidemic erupts in Alta California and 951 adults and 751 children die from 1827 to 1828. This represents over 10% of the mission population.

Estanislao, a San José mission neophyte, leads a large-scale Indian uprising that requires several military expeditions to quell from 1828 to 1829.

Soldiers of the Monterey Presidio launch a revolt in 1829. Fr. Luis Antonio Martínez, of San Luis Obispo, is accused of complicity in the affair but is ultimately exonerated on February 3, 1830.

Mission San Rafael Arcángel is badly damaged in an Indian attack led by Chiefs Marin and Quintín.

Fr. Narciso Durán is appointed as the last Father-President of Alta California on June 16, 1831. Santa Bárbara becomes headquarters of the mission chain from 1833 to 1846.

Missions are secularized from 1833 to 1836. Administrators are appointed. Many emancipated neophytes leave. Tradesmen, vaqueros and some others prosper but most become field hands or servants. Some neophytes join other Indian people in the interior.

A pueblo de Indios (a special town for former mission Indians) was established near San Juan Capistrano Mission in 1833. However, there were too few Indians to sustain a viable town and this experiment was subsequently dissolved and the land distributed to the remaining Indians and settlers.

One of many schemes to manage former mission land includes the Hijar-Padres Colony, under which some 300 liberal, educated individuals (teachers, artisans, medical attendants, etc.) would receive large grants of mission land and twenty-one Administrators from their ranks would oversee the Indians. Most of the colonists make it to Alta California [1834-1835] but the scheme is never implemented.

Richard Henry Dana serves as a crewmember of the Pilgrim, collecting hide and tallow, and visiting the missions and presidios [1834-1835].

Most of the neophytes leave Mission Soledad after it is secularized and the last priest, Fr. Vicente Francisco de Sarría dies May 24, 1835. The former mission is used as a ranch house for a number of years, and then falls into ruin, and is abandoned for over a century.

Santa Clara is the last mission secularized in December of 1836.

Mariano Vallejo is named Comandante General of California and Director of the Northern Frontier.

Mexican Administrators begin to move friends and relatives into former mission buildings.

John Augustus Sutter arrives in Yerba Buena and becomes a Mexican citizen.

Illegal immigrants from the United States move into Northern California in large numbers over the Oregon Trail in the late 1830's.

Richard Henry Dana publishes Two Years Before the Mast, his first-hand account of life in California. After gold is discovered in California, his book becomes a best seller.

John Sutter receives a land grant of 48,827 acres in June of 1841. That same year he purchases the Russian settlement of Fort Ross, unsuccessful as a source of food.

A small deposit of gold is discovered near San Fernando Rey and for years after treasure-seekers dig up the walls and floors of the abandoned church seeking gold.

What is left of the Pious Fund of the Missions of California is confiscated by Mexican President Antonio López María de Santa Ana.

The last Franciscan missionary to arrive in California in the 18th century, José Ramón Abella, dies at Santa Inés.

The former missions of San Gabriel and San Miguel become the first two parishes in California [1842]. San Buenaventura follows in 1843.

The last Mexican governor of Alta California, Pío de Jesús Pico grants his brother Andrés a very favorable nine-year lease on San Fernando Rey.

The Republic of Texas becomes part of the United States.

A former missionary of British Guiana, Fr. Eugene MacNamara, promotes a scheme under which 3,000 Irishmen and their families would immigrate to Alta California. Events overtake the implausible scheme when Americans sweep into California [1845-1846].

The U.S. notifies Lt. John Charles Fremont, who has been surveying the west, to “watch over U.S. interests in California.” By the time the message reaches Fremont in May of 1846 the U.S. Congress has already declared war on México.

American warships under the command of Commodore John D. Sloat of the frigate USS Savannah, and two sloops, including the USS Cyane and the USS Levant, capture Monterey and claim California for the United States.

The Californios resist American occupation and fighting continues into 1847.

Missions San Luis Rey and San Diego are occupied by the U.S. Army during the MexicanAmerican War [1846-1847].

The Treaty of Guadalupe Hidalgo cedes California (and parts of what today comprise the states of Arizona, Nevada, Utah, Wyoming, Colorado, and New Mexico) to the United States [concluded 02/02/1848].

Gold is discovered at Sutter’s Mill, near Sacramento [01/24/1848].

The Gold Rush had a devastating impact on the remaining California Indians. Disease, starvation and genocidal attacks reduce the Native population to an estimated 31,000 by the 1870 census.

California becomes the 31st state of the Union [09/09/1850]. It ultimately becomes the 3rd largest state in land mass (after Texas and Alaska), and by 1960 has the largest population.

Congress passes the Land Act of 1851, creating a commission to review land titles in California [1851].


Bekijk de video: Los Californios de Alta California, Península de Monte Rey