Harrison Salisbury

Harrison Salisbury

Harrison E. Salisbury werd geboren in Minneapolis op 14 november 1908. Tijdens zijn studie scheikunde aan de Universiteit van Minnesota was hij redacteur van de campuskrant. Hij deed ook werk voor de lokale Minneapolis Journal.

Na het verlaten van de universiteit kwam Salisbury in dienst van United Press. Hij werkte in Chicago, Washington en New York voordat hij in 1942 naar Londen werd gestuurd om verslag te doen van de Tweede Wereldoorlog. Salisbury ging in 1944 naar de Sovjet-Unie en vergezelde het Rode Leger in zijn overwinningen op het terugtrekkende Duitse leger tijdens de laatste fase van de oorlog.

In 1945 keerde Salisbury terug naar de Verenigde Staten en schreef een reeks artikelen over de oorlog voor Collier's Weekly. Dit materiaal werd later gepubliceerd als een boek met de titel: Rusland onderweg (1946). Neil Sheehan merkte op: "Hij had fysieke en morele moed, een wonderbaarlijk achterdochtige geest, een opmerkelijk instinct om leugens op te sporen en een genoegen in het ontmaskeren van gedrukte leugens."

Salisbury sloot zich aan bij de New York Times en werd in 1949 de Russische correspondent van de krant. Gay Talese ruziede in Het Koninkrijk en de Macht (1969) dat Salisbury's "verzendingen een weerspiegeling waren van buitensporige sympathie voor de Sovjet-Unie." Zijn rapporten werden door Joseph McCarthy en zijn aanhangers bekritiseerd als te links. Ondanks deze aanvallen won Salisbury in 1955 de Pulitzerprijs voor internationale berichtgeving.

In 1960 werd Salisbury uitgezonden om verslag te doen van de burgerrechtenstrijd in het diepe zuiden. Hij schreef dat "elk communicatiekanaal, elk medium van wederzijds belang, elke beredeneerde benadering, elke centimeter van de middenweg is gefragmenteerd door het emotionele dynamiet van racisme, afgedwongen door de zweep, het scheermes, het pistool, de bom, de fakkel , de club, het mes, de menigte, de politie en vele takken van het staatsapparaat." Zijn artikelen maakten lokale politici van streek en resulteerden in een aanklacht wegens smaad van $ 6 miljoen tegen de... New York Times. De zaak werd in 1964 in het voordeel van de krant opgelost.

Salusbury schreef een groot aantal boeken of boeken over internationale politiek, waaronder: Moskou Journal Het einde van Stalin (1961), Achter de lijnen: Hanoi (1967), Baan van China (1967), De 900 dagen: het beleg van Leningrad (1969) en Oorlog tussen Rusland en China (1969).

Salisbury was een van de eerste journalisten die zich verzette tegen de oorlog in Vietnam nadat hij in 1966 vanuit Noord-Vietnam verslag had uitgebracht. Hij werd ervan beschuldigd onder invloed te staan ​​van het National Liberation Front. Neil Sheehan merkte op dat zijn "grote bijdrage als journalist zijn vermogen was om problemen te veroorzaken voor de machtigen, zoals zijn rapportage vanuit Hanoi, in 1966, dat de regering-Johnson duizenden burgers doodde terwijl hij beweerde een chirurgische bombardementscampagne te voeren in Noord-Vietnam."

In 1970 startte Salisbury de Op-Ed-pagina, die dagelijks naast de hoofdartikelen verschijnt en artikelen bevat van externe bijdragers, die een grote verscheidenheid aan meningen naar voren brengen. Clifton Daniel, Salisbury's baas als hoofdredacteur van de New York Times merkte op: "Hij was niet alleen een romantische correspondent, hij was ook een praktische journalist die elk aspect van zijn vak aankon. Zijn grote journalistieke creatie was de Op-Ed-pagina van The New York Times. Hij creëerde er een sensatie mee." David Halberstam, die onder Salisbury werkte, herinnerde zich: "Hij duwde je altijd. Er werd van je verwacht dat je terug zou komen met het verhaal. Er werd van je verwacht dat je het op de een of andere manier zou krijgen."

In 1972 werd Salisbury gepromoveerd tot associate editor van de New York Times. Het jaar daarop trok hij zich terug uit de krant om zich te concentreren op het schrijven van boeken. Dit was inclusief Zwarte Nacht Witte Sneeuw (1978), Rusland in revolutie (1979), Zonder angst of gunst (1980), Een reis voor onze tijd Een memoires (1983), De lange mars: het onvertelde verhaal (1985), Tianamen-dagboek: dertien dagen in juni (1988), Een tijd van verandering (1988) en Helden van mijn tijd (1993).

Harrison E. Salisbury stierf op 5 juli 1993 aan een hartaanval in Providence, Rhode Island.

Elk voorbijgaand jaar verdiept ons besef van de triomf van de menselijke geest die wordt gekenmerkt door het voortbestaan ​​van de grote stad Leningrad tijdens de 900 dagen durende belegering die door de legioenen van Hitler in de Tweede Wereldoorlog werd opgelegd.

Niets kan afbreuk doen aan de prestatie van de mannen en vrouwen die doorvochten ondanks honger, kou, ziekte, bommen, granaten, gebrek aan warmte of transport in een stad die leek overgegeven aan de dood. Het verhaal van die dagen is een epos dat de harten van mensen zal beroeren zolang de mensheid op aarde bestaat.

Dit verhaal is zelf een rol gaan spelen in het Leningrad-drama. Het werd gepubliceerd op de 25e verjaardag van de opheffing van het beleg en is in bijna elk land ter wereld in vertaling gedrukt. Het is geprezen in Amerika in Europa en in Azië vanwege de viering van de buitengewone heldhaftigheid van het volk van Leningrad, wiens gedrag schijnt als een baken in een wereld die vaak duister is en niet bepaald heroïsch.

Slechts in één groot land heeft De 900 dagen: het beleg van Leningrad niet gepubliceerd. Dat land is de Sovjet-Unie. Toegegeven, er werd een Russischtalige paperback-editie gepubliceerd, maar in de Verenigde Staten. Toegegeven, er zijn maar weinig burgers van Leningrad die niet op de hoogte zijn van De 900 dagen: het beleg van Leningrad en tienduizenden van hen hebben de woorden ervan gelezen en koesteren. Nergens heeft De 900 dagen: het beleg van Leningrad gretiger en met dieper inzicht en waardering gelezen dan in Leningrad. Maar het is daar niet gepubliceerd. In plaats daarvan werd het onmiddellijk aangevallen door de officiële Sovjet-propaganda-agentschappen. De Pravda publiceerde een paginagrote aanval, waarin hij beschuldigde dat De 900 dagen: het beleg van Leningrad besmeurde de heldhaftigheid van Leningrad en vernederde de rol van de Communistische Partij in de verdediging van de stad. Het was, verklaarde de Pravda, nog een salvo in Amerika's koude-oorlogsaanval op de Sovjet.

In de tweede week van september reed Von Leebs Legergroep Nord naar Leningrad voor de moord. Hij had zijn hoofdkwartier naar Gatchina verplaatst en vanaf deze observatiepost aan de frontlinie had hij een mooi uitzicht over de stad. Alle grandioze architecturale ensembles gebouwd door Peter en Catherine en de latere Romanovs lagen als een panorama voor hem uitgespreid - de St. Isaac's, de Admiraliteitstoren, het fort van Peter en Paul. De duikbombardementen en de grote branden die begonnen waren door de 240 mm belegeringskanonnen bij Tosno waren duidelijk te volgen. Von Leeb voelde de overwinning binnen zijn bereik. De Führer leek tevreden en vereerde hem met onderscheidingen en felicitaties voor zijn vijfenzestigste verjaardag. De ouder wordende veldmaarschalk had alle reden om te geloven dat hij op het punt stond een succes te behalen dat zijn eerdere prestaties bij het doorbreken van de Maginotlinie en het bezetten van de Sudeten zou bekronen. Toen Leningrad eenmaal was ingenomen, kon hij zich verheugen op een aangenaam pensioen op zijn Oost-Pruisische landgoederen, zich koesterend in glorie.

Enkele jaren na de oorlog schreef Orbeli een kort essay dat hij 'Over wat ik dacht tijdens de dagen en nachten van de blokkade van Leningrad' noemde.

Zijn gedachten waren nuchter: aan de duizenden schatten van de Hermitage die stil lagen in de kamers en kelders, onderhevig aan schade door Duitse bommen en granaten; van de veiligheid van de onschatbare kunstwerken die naar de Oeral zijn gestuurd; van zijn geboorteland Armenië en de landen van de Kaukasus waar hij zijn jeugd doorbracht, en van de geleerden van Leningrad en hun toewijding aan de wetenschap; van zijn laatste gesprek met Zhebelev, "van zijn woorden, van alle gedachten die hij toen met mij deelde, van de grote kracht van de menselijke geest, de geest van een man die in de loop van zijn hele leven zijn plicht onwankelbaar vervulde - de plicht van een geleerde, een leraar, een burger."

Het leven van de Hermitage daalde nu af naar de onderaardse kamers. Bomb Shelter No. 3, een van de twaalf in de grote gewelven onder het paleis, was het centrum van activiteit. Hier leefden, werkten, studeerden en stierven mensen in duisternis onder de lage plafonds. Hier waren hun bedden, rij na rij; hier de planken tafels waar ze bij elkaar zaten, gehuld in overjassen, een klein "vleermuis"-lampje of kaarsstompje dat flikkerde over de boeken van de geleerden, de dunne kras van pennen op geel papier, de inkt die zo dicht bij het vriespunt stond dat hij moest worden opgewarmd door hun adem. Dit waren de catacomben - het centrum, zoals het zou kunnen zijn, van Leningrads wetenschappelijke leven. Hier werkten mensen tot ze stierven. Elke dag vielen er weer een paar doden. Met het burgerrantsoen tot 125 gram per dag (de hele Hermitage zat op dit minimumrantsoen), had Orbeli één onverwachte hulpbron gevonden - het bijproduct van de eindeloze vertraging van de schilders, het felle gekibbel waarmee hij was verwikkeld in de tijdoorlog uitbrak.

Ter voorbereiding van de opknapbeurt was een hoeveelheid lijnolie ingekocht voor de Hermitage winkels. Er was ook een grote voorraad pasta. Deze producten waren eetbaar. De lijnolie werd gebruikt om stukjes diepgevroren aardappelen te bakken, opgegraven uit tuinen aan de rand van de stad. De pasta werd gebruikt om een ​​soort "vleesgelei" te maken die de stand-by werd van het Hermitage-dieet.

We leven in het 18e jaar sinds het leven van John Fitzgerald Kennedy werd beëindigd op een heldere novemberdag in Dallas, Texas. De planken zijn beladen met rapporten van officiële onderzoeken en de eindeloze boekdelen van onderzoekende geleerden, sensationele krabbels en moordfreaks.

Wanneer zal het eindigen? Niet snel. Vier dagen na de moord schreef ik in een memorandum aan mezelf (ik had de leiding over de berichtgeving en het onderzoek van de New York Times naar de moord op Kennedy):

''De echo's van deze moord zullen nog jaren en jaren en jaren door de wandelgangen van onze geschiedenis weerklinken. Het is zo vreemd, zo bizar, zo ongelooflijk, zo vatbaar voor legendevorming. Het komt overeen met de moord op Lincoln en heeft mogelijk gelijke publieke effecten.''

De nieuwste toevoeging aan de moordliteratuur, ''Best Evidence'' van David S. Lifton, onderstreept die observatie. Evenmin zal deze nieuwe vermelding een einde maken aan wat een macabere industrie is geworden.

Het werk van dhr. Lifton is door Macmillan met tamtam geïntroduceerd. Het reclameblazoen 'The Coffin Was Empty'. Recensie-exemplaren worden geleverd met een handige set kant-en-klare vragen voor televisie-interviewers die het te druk hebben om het boek te lezen. Er zijn grafieken en foto's om de allerbelangrijkste beelden te bieden.

De belangrijkste zorg van de heer Lifton is om aan te tonen dat het fysiek mogelijk was dat het lichaam van de heer Kennedy ergens tussen 14:18 uur in de handen van onbekende samenzweerders zou zijn gevallen. 22 november, toen het (vermoedelijk) in de Air Force One in Dallas werd geladen, en rond 20.00 uur, toen het officieel werd waargenomen bij aankomst in het lijkenhuis van het Bethesda Naval Hospital, waar de autopsie werd uitgevoerd. Gedurende deze periode, zo stelt de heer Lifton, zou wat hij 'medische vervalsing' noemt gepleegd kunnen zijn om de aard van Kennedy's wonden te veranderen.

Mr. Lifton lijkt niet erg zeker over wie deze gecompliceerde capriolen zou kunnen hebben uitgevoerd. In feite lijkt hij zich in een staat van creatieve uitputting te bevinden na zoveel jaren in de kleinste details te hebben gegraven naar materialen waarmee hij zijn uitgebreide en soms bijna onbegrijpelijke tijdschema van de bewegingen van doodskisten, doodskistbewakers, artsen, agenten van de geheime dienst kon verzinnen. , FBI mannen, Kennedy-mensen en natuurlijk het lichaam van J.F.K.

Maar als ik hem goed lees, vermoedt de heer Lifton verschillende sinistere krachten - mogelijk Lyndon Baines Johnson, mogelijk de CIA, mogelijk de FBI, mogelijk onbekende partijen. Het enige waar hij sterk van overtuigd lijkt te zijn, is dat Lee Harvey Oswald, in zijn woorden, "een patsy" was. De heer Lifton is bereid toe te geven, denk ik (deze punten zijn niet altijd een voorbeeld van duidelijkheid) dat Oswald was in de Texas School Book Depository; dat Oswald was uitgerust met een geweer, hoewel hij niet gelooft dat het degene was die Oswald bij een postorderbedrijf had besteld; en dat Oswald een of meer schoten heeft afgevuurd vanuit dat raam op de zesde verdieping. Maar dat alles is, volgens de redenering van meneer Lifton, alleen bedoeld om Oswald op te zetten als een misdadiger, zodat de daadwerkelijke moordenaars, van wie hij denkt dat ze zich verzamelden op de 'grasachtige heuvel', hun ontsnapping onvermoed zouden kunnen maken door niemand behalve Meneer Lifton. Over wat de moordenaars misschien heeft gemotiveerd - vergeet het maar. Meneer Lifton heeft het te druk met zijn roosters, zijn bandrecorders, zijn interviews en zijn eigen persoonlijke reacties om zich daar druk over te maken.

De ''echte'' moordenaars - en dit is het hele punt van de 747 pagina's dik proza ​​van Mr. Lifton - moesten Kennedy's lichaam veranderen zodat de autopsie, het gerechtelijk onderzoek, de medici, de verslaggevers, de onderzoekers, de hele wereld zou geloof dat de moordenaar Oswald was en niet de sinistere krachten die een 'rookwolk' veroorzaakten op de 'met gras begroeide heuvel'. Dit was geen gemakkelijke taak. Maar, zoals de heer Lifton het beschrijft, de moordenaars waren bereid tot het uiterste te gaan: manipulatie van bewijsmateriaal, gebruik van twee of meer doodskisten, uitwisselingen van doodskisten die zo snel werden uitgevoerd dat het hoofd tollen, squadrons van undercover samenzweerders (niet één van wie ooit is geïdentificeerd) en mogelijke ondermijning van beveiligingspersoneel. Dus het was, concludeert hij, dat de samenzweerders het lijk van J.F.K. onder de ogen van zijn weduwe en de Kennedy-partij en de 'hersenwondvervalsing' uitvoeren die ons allemaal van het pad bracht en de Warren Commission en bijna iedereen behalve Mr. Lifton deed vermoeden dat Oswald die kogels had afgevuurd.

Nee zegt meneer De kogels kwamen van voren, van de met gras begroeide heuvel waar zoveel critici, zoals hij ze noemt, denken dat ze een wazige man met een pistool in de hand kunnen zien op een van de foto's die van het gebied zijn gemaakt.

Nou, ik denk dat je kunt zeggen dat niemand vóór Mr. Lifton een theorie heeft geconstrueerd die zo ingewikkeld, zo eigenzinnig is, in zo'n schending van elke wet van gezond verstand en rede. Maar dat wil niet zeggen dat zijn inspanningen in de toekomst niet zullen worden overtroffen. Voor zover ik weet, is Mr. Lifton de eerste die het idee van 'lege kist' naar voren brengt. Maar het zat eraan te komen. Jaren geleden, toen ik een jonge verslaggever in Chicago was, moest ik elk jaar een verhaal produceren dat op 14 april zou verschijnen, de verjaardag van de moord op Lincoln. Ik herinner me nog zo'n verhaal, met de kop 'The Coffin Was Empty'. Ik kreeg het van een bejaarde Lincoln-fanaat die beweerde dat het geaccepteerde verhaal over de moord op Lincoln een doofpot was, dat Lincoln in feite nooit was neergeschoten. dat hij het leven in het Witte Huis beu was en de scène had geënsceneerd met John Wilkes Booth. De oude man beweerde dat Lincoln tot ver in de jaren 1880 op een boerderij in een binnenwater van Zuid-Illinois had gewoond. Zeven miljoen mensen hadden de zwarte kist van Lincoln gezien in de processie die zich een weg baande van Washington naar Philadelphia naar New York en westwaarts naar Cleveland, Columbus, Indianapolis, Chicago en Springfield. Ze wisten niet dat de kist leeg was.

Zo gaat het. Waarschijnlijk zullen na het jaar 2000 de moordboeken op Kennedy beginnen uit te dunnen, maar let op mijn woord, 2063 zal een nieuwe golf brengen.

Maar uit dit alles, vermoed ik, zal er geen enkel tastbaar nieuw bewijs worden gevonden: geen enkele nieuwe getuige die zal zeggen: 'Ja, ik heb de moordenaar gezien'; niet één man die zal zeggen: 'Ja, ik heb geholpen met het vervalsen van het chirurgische bewijs'; geen nieuwe kogel, geen nieuwe medeplichtige, geen meesterbrein, geen bewijs van betrokkenheid van LBJ, Allen Dulles, J. Edgar Hoover, Fidel Castro, Nikita Chroesjtsjov, de KGB, de CIA, de KKK, oliemiljonairs, maoïsten, fascisten of leden van de Women's Christian Temperance Union.

Het werk van Mr. Lifton is het beste bewijs voor mijn bewering. Hij heeft 15 of 16 jaar gewerkt. Hij heeft honderden personen geïnterviewd; hij heeft alles gelezen, dus zegt hij. Maar hij heeft er geen zaak van gemaakt. Hij heeft geprobeerd alle bomen in het bos te tellen en te bewijzen dat anderen soms een es als een esdoorn of een eik als een wilg hebben geïdentificeerd. Maar hij heeft ons geen visie op het bos gegeven die gelijk is aan die van de gewone werkende verslaggevers die zich op het onderzoek stortten enkele ogenblikken nadat John Kennedy was neergeschoten.

Maar niets van dit alles zal het tij van geruchten stoppen. Psychologisch gezien kunnen we nu niet, en waarschijnlijk zullen we dat ook nooit kunnen, het gemene idee accepteren dat één sociaal buitenbeentje met een postorderpistool een einde zou kunnen maken aan de droom van Camelot.


Harrison Salisbury Journalist legde China en de Sovjet-Unie uit

Harrison Salisbury, een Pulitzer Prize-winnende buitenlandse correspondent die misschien het best bekend staat als auteur van boeken over China, de voormalige Sovjet-Unie en de baan van een nieuwsverslaggever, is op 84-jarige leeftijd overleden.

Salisbury stierf maandag een natuurlijke dood in Providence, RI, terwijl hij terugkeerde naar de buitenwijken van New York van een reis naar Martha's Vineyard in Massachusetts, volgens zijn stiefdochter, Rosina Rossire.

Salisbury was 25 jaar verslaggever en redacteur voor de New York Times en won in 1955 de Pulitzer voor een reeks van 14 artikelen over de politiek van het Kremlin en de misdaden van de Sovjetdictator Joseph Stalin. Salisbury schreef de serie na zijn terugkeer in de Verenigde Staten en merkte op dat zijn verhalen vaak waren gecensureerd tijdens zijn Koude Oorlog-rapportage vanuit Moskou van 1949 tot 1954.

Salisbury, een levendige en populaire auteur, won in 1980 de Los Angeles Times Book Prize voor zijn boek "Without Fear or Favor", waarin de lange geschiedenis van zijn werkgever werd beschreven. Het boek begint met de cruciale beslissing van de New York Times in 1971 om de Pentagon Papers te publiceren, een daad waarin Salisbury een rol speelde en die hij beschouwde als een ongekend voorbeeld van institutionele moed.

"Die gigantische stap verhief de Times van een dienaar van de regering tot het geweten van de overheid, waardoor de pers een sterkere en flexibelere kracht in het Amerikaanse leven werd", schreef Los Angeles Times-recensent Elaine Kendall.

Salisbury, de eerste Amerikaanse verslaggever die Hanoi bezocht, meldde van daaruit in 1966 dat Amerikaanse bombardementen veel burgerslachtoffers hadden veroorzaakt. Zijn verhalen maakten de regering van president Lyndon B. Johnson woedend en hij werd publiekelijk beschuldigd van verraad.

Later, als assistent-hoofdredacteur en redacteur van de opinieredactiepagina's, behoorde Salisbury tot een handvol topredacteuren van de New York Times die de beslissing namen om de Pentagon Papers te publiceren. Na de bezwaren van toenmalig president Richard Nixon, bevestigde het Amerikaanse Hooggerechtshof het recht van de krant om het document te publiceren, een geheim rapport waarin de Amerikaanse betrokkenheid bij Vietnam wordt beschreven, wat de vraag aanwakkerde om de oorlog te beëindigen.

James Yuenger beschreef Salisbury ooit in de publicatie 'Tribune Books' als 'een buitengewoon werk. . . (die) zijn hart op zijn typemachine draagt. . . (en) is een geweldige journalist.”

Salisbury's collega, voormalig hoofdredacteur van de New York Times, Turner Catledge, noemde hem een ​​'journalistieke eenmansband'.

"Hij kan rapporteren, hij kan schrijven, hij kan redigeren, hij kan verhaalideeën zien, hij kan anderen regisseren," zei Catledge. "Hij kan al deze dingen omdat hij, naast natuurlijk talent, een passie heeft om uit te blinken."

Salisbury wordt beschouwd als een Chinees-Sovjet-expert en hielp de mysterieuze communistische regimes begrijpelijk te maken in boeken als 'American in Russia', 'To Moscow--and Beyond' en vorig jaar 'The New Emperors: China in the Era of Mao and Deng'. ”

Hij legde de beproevingen van het leven en werken in de Sovjet-Unie uit - inclusief de angst in 1950 dat de KGB hem probeerde te vermoorden met een verlammende drug - in zijn eerste memoires, "A Journey for Our Times" in 1983. vertelde het verhaal van zijn terugkeer naar het werk in de Verenigde Staten in een tweede deel, "A Time of Change: A Reporter's Tale of Our Time" in 1988.

Toen Salisbury 75 was, vertrok hij per jeep, muilezel en te voet om de 7.400 mijl lange lange mars van het Rode Chinese leger in 1934 te volgen, die slechts 4.000 van de oorspronkelijke 86.000 overleefden. In zijn boek 'The Long March: The Untold Story' beschreef Salisbury de ontberingen en ellende van de historische mars aanschouwelijk en vergeleek het met zijn eigen tocht over het ruige terrein een halve eeuw later.

"Ik had alleen het gevoel dat ik door die 7.400 mijl af te leggen een nauwkeurig verslag van de Lange Mars kon schrijven", zei Salisbury in een artikel in het tijdschrift Modern Maturity. "Alleen zo kon ik een klein gevoel overbrengen van de beproeving van de mannen en vrouwen die de mars maakten."

Gesyndiceerde celebrity-columnist Liz Smith probeerde vorig jaar de populaire aantrekkingskracht van Salisbury uit te leggen toen ze schreef: "Salisbury kan het meest gecompliceerde moeras van menselijke intriges en internationale chaos duidelijk maken.

"Terwijl zijn geweldige soort nu is verdwenen met de wind van verandering," schreef ze, "vertegenwoordigt hij nog steeds kranten en historisch schrijven op zijn best."

Harrison Evans Salisbury werd op 14 november 1908 in Minneapolis geboren en behaalde een bachelordiploma aan de Universiteit van Minnesota. Zijn boek uit 1976, "Travels Around America", volgde de voetstappen van een van zijn voorouders, een marskramer, in de wildernis van New England.

Hij begon zijn carrière bij de Minneapolis Journal en werkte van 1930 tot 1948 voor de United Press Wire Service als verslaggever, manager van de Londense en Moskouse bureaus en buitenlandse redacteur. Hij werkte voor de New York Times van 1949 tot aan zijn pensionering in 1974.

Salisbury wordt overleefd door zijn vrouw van 30 jaar, Charlotte, van Taconic, Conn. twee zonen uit zijn eerste huwelijk, Michael van Chicago, en Stephan van Philadelphia, en vier stiefkinderen.


Geschiedenis

James en Katherine Harrison richtten Harrison Senior Living op in 1967 met de aankoop van 17,5 prachtige hectare landbouwgrond in Christiana, PA. Ze wisten dat dit de perfecte locatie was om een ​​bekwame verpleeginrichting te bouwen waar ze zich konden wijden aan het promoten en bevorderen van de verbetering van voorzieningen voor ouderenzorg in een gezinsachtige omgeving.

In 1972 opende de locatie Christiana haar deuren.

De eerste bewoner: James P. Harrison, SR. James' vader en Katherine's schoonvader.

Sinds de opening van de eerste faciliteit heeft de familie Harrison vier andere locaties geopend die zich richten op seniorenzorg, begeleid wonen, bekwame verpleging, revalidatie en geheugenzorg.

  • Snow Hill, MD - geopend in 1977: Katherine stond erop dat de tweede faciliteit zou worden gebouwd in haar geboorteplaats Snow Hill, MD. Harrison House of Snow Hill biedt bekwame verpleegkundige zorg, revalidatietherapieën en geheugenzorg. Lees hier meer over de bekwame verpleeg- en revalidatielocatie van Snow Hill.
  • Chester County, PA - geopend in 1984: Onze derde locatie is in het prachtige Chester County, PA. Ooit het Coatesville Hospital, hebben we het gebouw omgebouwd tot assistentiewoningen en onafhankelijke seniorenwoningen op een prachtige campus van 16 hectare. Katherine had ooit als verpleegster op het terrein gewerkt, dus ze kende de geweldige mogelijkheden van de locatie. Sterker nog, ze heeft op deze locatie zelfs haar kinderen ter wereld gebracht! Lees hier meer over de locatie in Coatesville, Chester County, PA.
  • John B. Parson, MD—De familie Harrison begon de faciliteit in 1983 te beheren en kocht de faciliteit in 1989. Op basis van de uitstekende reputatie en toewijding van de Harrisons aan kwalitatief hoogstaand wonen voor senioren, benaderde de raad van bestuur van The John B. Parsons-Salisbury Home for the Aged hen om het onroerend goed te huren en te beheren met de intentie om het te kopen. Lees hier meer over de gemeenschap van begeleid wonen in Salisbury, MD.
  • Georgetown, DE - geopend in 1985: In 1982 begon de gemeenteraad van Georgetown besprekingen met de Harrisons over de behoefte aan seniorenzorg in het gebied. De Harrisons reageerden door een faciliteit te ontwerpen en te bouwen die zich toelegt op het aanbieden van uitzonderlijk bekwame verpleegkundige zorg, revalidatie en geheugenzorg. Lees hier meer over de locatie in Georgetown.

Vandaag zijn we een derde generatie verzorgers die standvastig blijven inzetten om onze bewoners het allerbeste te bieden op het gebied van gezondheidszorg en seniorenzorg, zodat hun families gemoedsrust kunnen hebben.


Dialoog: Moord #9 (1971/08/25)

Mae Brussell Archief Toon notities

Audio voor deze uitzending beschikbaar hier.

Onderdeel van een poging om een ​​doorzoekbare database van Mae Brussell's levenswerk aan te bieden. Meer info over Mae vind je hier.

Dialoog: Moord #9 (1971/08/25) Toon notities

Hoofdonderwerpen): JFK-moord, Warren Commission.

– Mae vertelt waarom ze haar onderzoek doet.

– Bespreking van de recent vrijgegeven (destijds) notulen van de Warren Commissie Executive Sessies . Mae raakt aan discussies tussen enkele leden van de Warren-commissie (ze vermeldt: Allen Dulles en John J. McCloy) over hoeveel van hun bevindingen ze moeten publiceren en hoeveel ze moeten onderdrukken. Hoe Dulles erop stond dat alle getuigenissen werden gepubliceerd zodat er geen beschuldigingen zouden zijn van doofpotaffaire en hoe hij niet dacht dat 'Iedereen zou er om te beginnen enige aandacht aan besteden. ” Hoe de commissie probeerde bewijsmateriaal van Thomas Buchanan, Mark Lane en anderen, door de Associated Press en United Press International hun beweringen onderzoeken.

– Mae noemt commissielid John Sherman Cooper met betrekking tot zijn opmerkingen op 30 april 1964, over het feit dat het onderzoek van de commissie zwak was met betrekking tot: Lee Harvey Oswald'8217s reizen tussen van en naar de Sovjet-Unie (USSR), en zijn connectie met George de Mohrenschildt. Hoe de commissie vervolgens off-the-record ging om iets te bespreken over de Mohrenschildt en zijn getuigenis.

– Mae vertelt hoe slechts 4 van de 552 getuigen getuigenis aflegden in aanwezigheid van een commissielid, en daarmee hun eigen regels overtraden. Vervolgens stelt ze dat de Mohrenschildt de belangrijkste getuige was van de hele commissie. Ze legt uit dat toen de Mohrenschildt zijn getuigenis aflegde, er slechts twee mensen aanwezig waren: Albert Jenner, senior adviseur van de commissie, en Alfred Goldberg, een Pentagon historicus.


Harrison E. Salisbury, 84, auteur en verslaggever, sterft

Harrison E. Salisbury, een onstuimige Pulitzer Prize-winnende correspondent voor The New York Times die rondzwierf op enkele van 's werelds meest ontoegankelijke plaatsen en later een topredacteur en productief auteur werd, stierf maandagochtend in een auto waarin zijn vrouw buiten reed Providence, RI Hij was 84 en woonde in Taconic, Conn.

De oorzaak was een plotselinge hartaanval, zei zijn vrouw, Charlotte Y. Salisbury, die eraan toevoegde dat haar man in het verleden hartproblemen had.

De heer Salisbury was de auteur van 29 boeken, waaronder de bestseller "The 900 Days: the Siege of Leningrad" uit 1969. Hij was ook de eerste redacteur van de Op-Ed-pagina van The Times.

Hij won in 1955 zijn Pulitzerprijs voor een reeks artikelen die hij schreef na vijf jaar als bureauchef van The Times in Moskou. Veel van zijn andere werk, als journalist en auteur, ging ook over gebeurtenissen in de communistische wereld.

Maar van 1962 tot 1964 was hij ook hoofd van de Times-correspondenten in de Verenigde Staten. In die functie leidde hij de berichtgeving over de moord op president John F. Kennedy.

Later, als een van de hoofdredacteuren van The Times, werkte hij aan het handhaven en verbeteren van de kwaliteit van verschillende aspecten van het nieuwsbericht. Hij ondernam, samen met andere redacteuren, stappen om de berichtgeving over gebieden als kunst en religie te verrijken. Een nieuwigheid in tijden koesteren

Het was in 1970 dat de Op-Ed-pagina werd begonnen, onder leiding van de heer Salisbury, en hij hield toezicht erop totdat hij in 1973 met pensioen ging bij The Times. De pagina verschijnt dagelijks tegenover de hoofdartikelen en bevat artikelen van externe medewerkers, die een brede verschillende meningen, naast commentaar van reguliere Times-columnisten. Het was ook een pionier in het Amerikaanse gebruik van onpartijdige maar politieke satirische illustratie.

Aan het begin van de pagina, zo herinnerde meneer Salisbury zich later in een boek met memoires, "vreesde hij dat we zonder materiaal zouden komen te zitten en stapelde hij een inventaris op van 150 artikelen." Maar hij voegde er met karakteristieke brio aan toe: "Ik was dom. We kregen 100 tot 200 inzendingen per week. Iedereen in het land wilde zich uitspreken, en we lieten hun stem horen."

Zijn eigen stem werd gehoord in zijn boeken en duizenden berichten.

"De 900 Dagen", over hoe de op een na grootste stad van de Sovjet-Unie een langdurige nazi-belegering doorstond, werd enthousiast geprezen. "Ik geloof niet dat een andere westerling dit epos zo goed had kunnen schrijven", schreef de Britse schrijver C.P. Snow in The Times Book Review.

Als correspondent en auteur was de heer Salisbury onverschrokken, ondernemend en onvermoeibaar. Zijn laatste boek, "Heroes of My Time", werd eerder dit jaar gepubliceerd en in een recensie ervan, geschreven voor de uitgave van The Times Book Review aanstaande zondag, bood Michael Janeway, decaan van de Medill School of Journalism aan de Northwestern University, aan , volkomen onbewust, een afscheidsrede, die Mr. Salisbury een "monument noemt voor de fijne perversiteit van de verslaggever in het veld die handelt in gruis, lijf en leden riskeert en neigt naar de orthodoxie."

Clifton Daniel, een mede-buitenlandse correspondent die later de baas van Salisbury werd als hoofdredacteur van The Times, zei gisteren: "Hij was niet alleen een romantische correspondent, hij was ook een praktische journalist die elk aspect van zijn vak aankon . Zijn grote journalistieke creatie was de Op-Ed-pagina van The New York Times. Hij creëerde er een sensatie mee."

Sommige collega-journalisten van de heer Salisbury fluisterden dat hij soms overdreef in zijn berichtgeving. Hij had een bijna grenzeloos vertrouwen in zijn rapportage en intuïtie, een die hem soms tot conclusies zou leiden die, gezien zijn meer dan levensgrote persoonlijkheid, weinig redacteuren in die tijd durfden te betwisten.

Zijn bewonderaars zagen dezelfde kwaliteiten als positief.

Neil Sheehan, een auteur die acht jaar als Times-reporter heeft gewerkt, benadrukte gisteren wat hij zag als de controverse van de heer Salisbury. "Hij had fysieke en morele moed, een wonderbaarlijk achterdochtige geest, een opmerkelijk instinct om leugens op te sporen en een genoegen om leugens in gedrukte vorm aan de kaak te stellen," zei de heer Sheehan.

Hij voegde eraan toe dat Salisbury's "grote bijdrage als journalist zijn vermogen was om de machtigen in moeilijkheden te brengen, zoals zijn berichtgeving vanuit Hanoi in 1966, dat de regering-Johnson duizenden burgers doodde terwijl hij beweerde een " x27operatieve bombardementen in Noord-Vietnam." Zijn stempel drukken in de Sovjet-Unie

Turner Catledge, die van 1951 tot 1968 hoofdredacteur en vervolgens hoofdredacteur van The Times was, schreef in zijn memoires dat zijn voorganger als hoofdredacteur, Edwin L. James, zei dat hij de heer Salisbury zou inhuren als de heer Salisbury een visum zou krijgen om de Sovjet-Unie binnen te komen. De heer Salisbury had een mooie carrière achter de rug bij de United Press en The Times had een opening in Moskou.

"Hij keerde binnen een paar weken terug met het visum," schreef dhr. Catledge, "en voor de volgende vijf jaar" - van 1949 tot 1954 - "was onze correspondent in Rusland, die uitstekend werk deed onder de moeilijkste omstandigheden."

Vervolgens was hij een breed opgezette verslaggever en correspondent gevestigd in New York voordat hij van 1962 tot 1964 verantwoordelijk werd voor de landelijke berichtgeving van de krant, van 1964 tot 1972 assistent-hoofdredacteur en van 1972 tot 1973 associate editor.

In latere jaren schreef hij af en toe artikelen en recensies voor The Times en bleef hij boeken schrijven, waaronder "Without Fear or Favor: The New York Times and Its Times" (1980).

Mr. Salisbury was zeer veelzijdig, een "journalistieke eenmansband" in de zin van Mr. Catledge.

"Hij kan rapporteren, hij kan schrijven, hij kan redigeren, hij kan verhaalideeën zien, hij kan anderen aansturen", zei meneer Catledge. "Hij kan al deze dingen omdat hij naast natuurlijk talent ook een passie heeft om uit te blinken."

A lanky six-footer, Mr. Salisbury was shrewd, reflective, sometimes aloof and unquenchably enthusiastic about his work. He called himself a "flat-toned Midwesterner," but he had an fine-toned sense of history.

He also had a flair for highlighting those aspects of a situation that he found dramatic -- including, now and then, his own presence on the scene. Recalling a reporting trip to North Vietnam in the winter of 1966-1967, he wrote, "I could have been killed in Hanoi as I crouched in a concrete manhole while the B-52's flew over." A Censor's Hand On Dispatches

During the cold war years that he spent as a Times correspondent in the Soviet Union, his reportage came in for criticism. Gay Talese, a former Times reporter, wrote later in "The Kingdom and the Power," that in those years there were Times readers who considered that Mr. Salisbury's "dispatches reflected excessive sympathy for the Soviet Union."

For his part, Mr. Salisbury emphasized that his reports had been subjected to heavy censorship by the Soviet authorities, and he later criticized Times executives for not labeling them "Passed by Soviet Censor."

Yet censorship was not a problem for him in writing his Pulitzer Prize-winning series of 14 articles: he typed much of it in a room at the Hotel Algonquin after his return from Moscow.

The series included what he later described as "observations of reality as I had seen it in Russia from the Neva to the Amur, from the Lena to the Volga, a detailed reconstruction of Stalin's terror, an overview of Russia's real life -- the drunkenness, the bureaucracy and the famine of goods, services and ideas after nearly 40 years of Bolshevism -- a firsthand glimpse of the new leaders, the new policies, the extent to which they were, and were not, breaking from their Stalinist roots."

Though the articles won widespread praise, it was not unanimous. Robert Manning, a former editor in chief of the Atlantic, wrote later that "critics on the right damned the series for softness toward the Communists." Turning Attention To Issues at Home

Mr. Salisbury's ensuing years as a New York-based reporter were full of variety. He plunged into local reporting with an enthusiasm rare for a returned foreign correspondent, a routine assignment on dirty streets turning into a major series on the city's sanitation system, a visit to Brooklyn juvenile delinquents turning into a book, "The Shook-Up Generation."

He was on temporary duty in the Balkans for part of 1957, and The Times won a Pulitzer Prize for its international reporting that year.

In 1960 a wave of sit-in demonstrations by blacks spread across the South, and The Times sent Mr. Salisbury to appraise the racial situation in Southern cities.

He arrived in Birmingham, Ala., where the police commissioner, T. Eugene Connor, known as Bull, had declared to the city's blacks "as long as you live and as along as Connor lives, there will be segregation in Birmingham and in the South."

Mr. Salisbury was soon told that there had already been violence against blacks and Jews there, and he was struck by the degree of anxiety he found in the city. He then wrote a dispatch that The Times published on the front page under the headline "Fear and Hatred Grip Birmingham."

In that article, he wrote that in Birmingham "more than a few citizens, both white and Negro, harbor growing fear that the hour will strike when the smoke of civil strife will mingle with" the ordinary fumes from local heavy industry.

He also wrote that "every channel of communication, every medium of mutual interest, every reasoned approach, every inch of middle ground has been fragmented by the emotional dynamite of racism, enforced by the whip, the razor, the gun, the bomb, the torch, the club, the knife, the mob, the police and many branches of the state's apparatus."

His reporting provoked outrage in some quarters. A headline in The Birmingham News read, "N.Y. Times Slanders Our City -- Can This Be Birmingham?"

Before long, Mr. Connor and other city officials filed libel suits variously against Mr. Salisbury and The Times, asking millions of dollars in damages.

Late in 1964, an Alabama court found in favor of Mr. Connor after other suits had been dismissed. He was awarded $40,000.

But when the case moved up to the United States Court of Appeals for the Fifth Circuit, the judges found that Mr. Connor was not entitled to damages and declared that Mr. Salisbury and The Times had "exhibited a high standard of reporting practices." Quick Reaction To Death in Dallas

After becoming director of The Times's national coverage, Mr. Salisbury was having lunch at a midtown Manhattan club on Nov. 22, 1963, when a fellow club member brought word that President Kennedy had been shot.

Mr. Salisbury wrote later, "I dropped my napkin, leaped down the stairs, ran the two and a half blocks" to the Times building and got "on the telephone to order staff to Dallas -- everyone I could reach who could fly in by nightfall."

The White House correspondent for The Times -- Tom Wicker, later a Times columnist -- was in the Presidential motorcade when the bullets struck Kennedy. He spent the hours that followed gathering facts, quotations and other material for what became The Times's main article about the assassination.

Mr. Salisbury, describing his own work that day, wrote later: "I made one contribution to Tom's beautiful story. At 5 P.M. I ordered him to halt reporting and start writing. Just write every single thing you have seen and heard. Punt uit. Hij deed. Through Tom's eye we lived through each minute of that fatal Friday."

Then Mr. Salisbury remained at his desk in the newsroom, as he put it, "almost continuously for the next several days," overseeing post-assassination coverage. Two Crucial Weeks In North Vietnam

In his years as a Times editor, he continued to do reporting, and he aroused controversy with his dispatches in December 1966 and January 1967 about North Vietnam, where, after long efforts to obtain a visa, he was admitted and spent two weeks while the Vietnam War raged.

After arriving in Hanoi, he reported that American warplanes had been bombing nonmilitary targets in North Vietnamese cities, despite denials from the United States Government.

In his first dispatch from the capital of North Vietnam, he wrote, "Contrary to the impression given by the United States communiques, on-the-spot inspection indicates that American bombing has been inflicting considerable civilian casualties in Hanoi and its environs for some time past."

His reporting about North Vietnam won praise, but it was also challenged and criticized by officials of the Defense and State Departments, some congressmen and others.

In addition, Mr. Catledge wrote in his memoirs that "I'm sorry to say that we in New York compounded an editorial slip that gave Salisbury's critics something to harp on."

"In his first dispatch, Salisbury gave no attribution for figures on the civilian casualties he reported," Mr. Catledge went on. "Quickly, with an air of triumph, U.S. Government officials declared that Salisbury's casualty figures were the same as those put out by the Government of North Vietnam."

Mr. Catledge contended in his memoirs that this criticism was silly and added, "Where else would he get such figures in North Vietnam? He did not claim to have counted the bodies himself."

"I was sorry that we had not anticipated the objection," Mr. Catledge wrote, "but we were so excited by Salisbury's series that we simply didn't think of it." And he observed that "to end the issue we noted in later articles that the figures came from North Vietnamese officials."

"Many people assumed that his feat would win him a second Pulitzer Prize," Mr. Catledge continued. "I was serving on the Pulitzer advisory board and thus I was present when the board (with me abstaining, as was the practice when one's own paper was nominated) narrowly voted against giving the Pulitzer Prize to Salisbury.

"I was terribly upset by this vote, because I was convinced that several of my colleagues made their decision on political rather than journalistic grounds indeed, they made no bones about it. They supported the war, so they voted against Salisbury." A Change in Focus, This Time to China

After Mr. Salisbury retired from The Times in 1973, he achieved the remarkable feat of writing more than a dozen books while in his late 60's, 70's and 80's.

He was admired for acquiring extensive expertise about China relatively late in his career, after making a name for himself as an expert on the Soviet Union, and also for his tireless and repeatedly successful efforts to get access to many useful informants in exotic and sometimes unfriendly locales.

His introduction to China came in the mid-1960's. Mr. Daniel, as The Times's managing editor, sent him on a wide-ranging tour of Asia, concentrating on the countries bordering China. Mr. Salisbury reported on his travels in a series of articles that ended in mid-August 1966.

"That trip started to switch his expertise to China," Mr. Daniel recalled yesterday, "although he still maintained contacts in the Soviet Union. He knew hundreds of Chinese and Soviet personalities unknown to most other journalists."

Some other journalists have suggested that Mr. Salisbury would sometimes defer his more critical writing about a given milieu until he had gained access to informers there. But admiring journalists have emphasized that his reporting from some news centers, notably Moscow, was limited by censorship.

For his part, Mr. Daniel said, "Harrison Salisbury, like many other correspondents, used his wiles to get into places and later wrote more critically about them than they expected to be written about, particularly when he was out of those places."

Mr. Salisbury did further eyewitness writing about events in Asia in 1989, when he happened to be in Beijing, making a television documentary, when the Chinese Government cracked down bloodily on dissident students in Tiananmen Square. Much of his reporting was published in the form of a book, "Tiananmen Diary: Thirteen Days in June" (Little, Brown, 1989). From Minnesota To Great Beyond

The contentious tone in some of Mr. Salisbury's writing was not surprising, given his Minnesota roots and his admiration for what he once called "the Minnesota spirit, skeptical, contrarian, often out of step, hostile to the Bigs."

Harrison Evans Salisbury was born Nov. 14, 1908, in Minneapolis, the son of Percy Pritchard Salisbury and Georgiana Evans Salisbury, and attended schools there. After doing some reporting for The Minneapolis Journal in 1928 and 1929, he earned a B.A. degree from the University of Minnesota in 1930.

He went to work for the United Press in that year in St. Paul, becoming a much-traveled correspondent based successively in Chicago, Washington and New York before assignments in London in 1943 and Moscow in 1944. The wire-service life with its speed, mobility and hustle shaped his reporting career. He was foreign editor of the agency from 1944 to 1948.

Mr. Salisbury's two decades with the United Press -- now called United Press International -- were hectic. Those years, 1930 to 1948, found him, as Mr. Talese wrote, "moving from St. Paul to Chicago, from Washington to New York to London to Cairo to Moscow, a hundred cities in between, moving so quickly to the clamor of new disasters and datelines and deadlines that his own life sometimes ceased to exist. There simply was no time to think about anything but the news, to get it and write it and write it fast."

He also held editor's posts at the United Press, and as an editor he acquired a reputation for pushing his correspondents hard. The habit stayed with him in his time as national editor of The Times, the author David Halberstam, who worked for him as a correspondent, recalled yesterday.

"He always pushed you," Mr. Halberstam said. "You were expected to come back with the story. You were expected to get it, somehow."

Mr. Salisbury also had great strength of will. In his early years in journalism, like not a few others of his profession, he was a heavy drinker and smoker, but he gave up drinking for good while still at the United Press, associates recalled yesterday, and later gave up smoking. Flurry of Books And Awards, Too <HE

Of his books, at least 10 dealt with the Soviet Union among them were "Moscow Journal," "Black Night, White Snow: Russia's Revolutions 1905-1917" and "Russia in Revolution 1900-1930." About a half dozen others concerned China, like "China: 100 Years of Revolution," "The Long March: The Untold Story" and "The New Emperors: China in the Era of Mao and Deng."

He also wrote a novel, "The Northern Palmyra Affair" and books on other parts of the world, like "Travels Around America" and "The Many Americas Shall Be One."

He won several other awards for his reporting. He was president of the American Academy and Institute of Arts and Letters in 1975 and 1976 and of the Authors League from 1980 to 1985.

His 1933 marriage to Mary Jane Hollis ended in divorce in 1950. He married Charlotte Young Rand in 1964.

Charlotte Salisbury traveled with her husband on almost all of his trips in his last three decades. She also wrote books -- seven of them, all diaries -- about their journeys, beginning with "Asian Diary" (1967) and continuing through "Long March Diary" (1986).

On their trips, she recalled yesterday, "I just took notes all day the way Harrison did, and we had a good time."

In addition to his wife, Mr. Salisbury is survived by a sister, Janet Salisbury, of Minneapolis two sons, Michael of Chicago and Stefan of Philadelphia, who writes about the arts for the Philadelphia Inquirer three stepdaughters, Charlotte Parkinson of Manhattan Ellen Rand of Brooklyn and Rosina Rand Rossire of Salisbury, Conn. a stepson, Curtis Rand, also of Salisbury and 13 grandchildren.


Harrison Salisbury

In 1949 Harrison E. Salisbury moved to Moscow—the capital city of Communism—to report on the goings-on of the enemy for the New York Times, and thus began an illustrious career, which became closely associated with the Cold War at home and abroad. Using archival sources, and close reading of contemporary publications, this article focuses on the early years of Salisbury's work as a prism on the changes that occurred in American reporting from Moscow with the advent of the Cold War. It demonstrates how in the late 1940s and the early 1950s the boundaries of journalistic objectivity were redrawn to accommodate the Cold War agenda, leading to an evolution of a new style of writing on Soviet affairs that Salisbury pioneered in his work. While the new style seemingly moved away from the sphere of politics and ideology and stressed the importance of neutral historical and cultural analysis of Russia, it naturalized the Soviet-American confrontation and cemented the link between journalistic impartiality and anti-Communism.


PRIZE-WINNING JOURNALIST HARRISON SALISBURY DIES

Harrison Salisbury, 84, a longtime reporter, foreign correspondent and editor with the New York Times who was the author of more than 25 books, died July 5 in Providence, R.I. He lived in Taconic, Conn.

He died of undisclosed causes while returning from a trip to Martha's Vineyard in Massachusetts. A stepdaughter, Rosina Rossire, said only that he died of natural causes.

During a journalism career of more than six decades, he reported not only from foreign capitals but also on such topics as trash disposal and youth gangs in New York. Along the way, he gathered his profession's most coveted awards for foreign reporting, including a Pulitzer Prize and the Sigma Delta Chi and George Polk Memorial awards.

Turner Catledge, a former managing editor of the Times, once called Mr. Salisbury, his longtime colleague, a "journalistic one-man band."

"He can report, he can write, he can edit, he can see story ideas, he can direct others," Catledge said. "He can do all these things because, besides having natural talent, he has a passion to excel."

Mr. Salisbury joined the Times in 1949 as its Moscow correspondent. He wrote from Stalin's Russia during an era when there were few Western journalists in residence and when censors mutilated most copy. He later reported from Communist Eastern Europe and the Far East before writing a dramatic series of articles from North Vietnam while U.S. bombs were falling.

He also was among several top editors at the Times who in 1971 made the decision to publish the Pentagon Papers, the classified report detailing U.S. involvement in Vietnam. Over President Nixon's objections, the U.S. Supreme Court upheld the right of the Times and other papers, including The Washington Post, to publish the documents.

Harrison Evans Salisbury was born in Minneapolis on Nov. 14, 1908. He was a 1930 journalism graduate of the University of Minnesota. He joined United Press in 1930 in St. Paul, Minn., as a reporter and rewrite man. He later was assigned to Chicago, where he covered the trial of gangster Al Capone, and to Washington and New York. He was posted to London in 1942 and became foreign news editor for UP in 1944.

Sent to the Soviet Union early in 1944 for a six-week survey, he stayed there for eight months to report on conditions in Russia during the final days of World War II.

A series of articles he wrote about his Russian experience for Collier's magazine was expanded into his first book, "Russia on the Way."

While he was reporting for the Times from Moscow from 1949 to 1954, his censored reports raised accusations that he was passing on Communist propaganda and glorifying the Soviet regime. Some uncensored versions were published after his return to the United States, including reports on a 12,000-mile trip he made through Siberia that vividly demonstrated how misleading many of his censored pieces had been.

Mr. Salisbury wrote that his years in the Soviet Union had made him a realist about that country. The series of 14 articles published after his return won him the Pulitzer Prize.

Barred from the Soviet Union for five years after the series was published, he nonetheless managed to visit several Soviet satellites. His reports on the deterioration of communism in those Eastern European countries won him the Sigma Delta Chi and Polk awards.

After his return to the United States, his coverage of the civil rights movement in the South led to a $6 million libel suit over articles about race relations in the Birmingham-Bessemer area of Alabama. The Times eventually won the case.

Mr. Salisbury later was named director of national coverage for the Times and assistant managing editor for special sections and supplements.

In 1966, he went to North Vietnam, a country that had been off-limits to U.S. journalists for 12 years. He reported that contrary to official U.S. assertions, American bombing had been inflicting "considerable civilian casualties in Hanoi and its environs for some time."

His dispatches about Hanoi's willingness to negotiate a settlement stirred the smoldering dove-hawk debate in Congress and infuriated Johnson administration officials, who campaigned to discredit him.

In 1970, he was named editor of the Times's opinion page, and two years later he was named associate editor of the newspaper, a post he held until he reached mandatory retirement age, 65, in 1973.

Through much of his career he wrote or edited at least a book a year, including "The 900 Days: The Siege of Leningrad," "War Between Russia and China," "To Peking and Beyond: A Report on the New Asia" and "The Eloquence of Protest: Voices of the '70s," and a history of the Times, "Without Fear or Favor: The New York Times and its Times."

His marriage to the former Mary Hollis ended in divorce.

Survivors include his wife, Charlotte Young Salisbury, whom he married in 1964 and who lives in Taconic two sons from his first marriage, Michael, of Chicago, and Stephan, of Philadelphia and four stepchildren.


Harrison Salisbury - History

HARRISON COUNTY,
INDIANA HISTORY

When the Federal government purchased a narrow strip of territory along the Ohio River from the lndians in 1798 or 99, it was an invitation to colonists with the pioneering spirit to stake their claim in this new region. One such hardy German immigrant was John Kepley, who with his brother, George, came from Salisbury, North Carolina, in 1806. He built a house and cleared some land on Big lndiana Creek about a mile north of Crandall, then a wilderness of tall yellow poplars, huge oaks and a great variety of other trees. He returned for his family the following year.

John was a vigorous man of intelligence and imagination. He saw the need of a town to centralize activities and so in 1829, he purchased of Philip Bill a section of land and laid outa town which he named New Salisbury after his home in Carolina. He chose the location because it was level and had seven nearby springs to furnish an ample water supply, a vital necessity in those days. Main Street was laid out due north and south with lots set at right angles, each containing 48 square poles or rods. Seven years later he added the Kepley Addition making 69 lots in all.

Water Street at the south end connected the Big Spring on the west with another, later known as the Davidson Spring on the east. These and other springs he decreed were to be public property and were to serve all. Other streets bisecting Main from south to north were Plum, Oak, Market and Race.

As John Kepley had visualized, folks did come to his town. a Mr. Wurm constructed a log house where Mrs. Grace Winn now lives and later set up the first store. Tom Eskew built a blacksmith shop on the site of the Alonzo Lone home, and Jonas Kepley located a shoe shop just a little east of that.

Oak Street where the new post office is located was the most important corner as a two story building on the southeast sector held a store with a lodge hall above. Dr. Noah Fouts located his home on the northeast and a Mr. Sipe built just across the street from him. However he soon sold his home and built the large Rector building which he later sold to John Isterling, Sr., where he set up a saloon with a dancing hall in the upper story. Mr. Sipe was probably the one who dug the well, which had a house with windlass and wooden bucket, furnishing drinking water for at least a hundred years.

Roads were very poor and travel was mainly on horseback. Mail in the earliest days must have come from New Albany where the settlers had to go for supplies. Corydon, whose post office was established in 1833, had a rider who met the stage coaches at Palmyra on the

Buffalo Trail, and it could be that they brought mail to this locality.

ln 1837 Joseph DeWeese, who lived just south of New Salisbury near the branch, became the first postmaster and held that position for twenty-one years. As correspondence was meager, he probably had the office in his home, just as his successors did. All the early postmasters were highly respected men in the neighborhood. One interesting fact about John Wagner who lived in a house built flush with Main Street at Plum, was that he ran a peddling wagon while his wife had the first millinery shop and took care of the post office.

It is a strange thing that the inhabitants of that day were resentful of the railroad coming through. The first survey from Georgetown west would have passed just at the northern edge of the town and on the Ramsey road. Cornelius Crandall persuaded the company to run it through his place and it was finally completed in 1882. Central City or Motts enjoyed a brief flurry of business in 1888 and in a neighborhood squabble, a local election was held and the post office was moved there. lt was located in lsaac Gibson's store and Sue LaFollette, the sister of Dr. William LaFollette, was post mistress. However the tenure was of short duration as it lasted only from May 29 to December 29. Temple Byrn took over the job at Corydon Junction as the airline had by the demonstrated its value.

Although the roads were still crude, the population had increased so that rural deliveries were begun on April 15, 1906 with Joe Dietrich making the rounds in a one horse buggy or two when the weather and roads were bad. The Central Barren post office was discontinued that same year and their mail was routed through New Salisbury instead of Palmyra. No record is available for the length of the first route serving 173 families. Now, nearly 40 years later the mileage is 55 and the number of families 369. lt is of more that passing interest to note that the great grandson of the first postmaster is Verne Davidson, our present mail carrier.

The full cooperation of Senators Vance Hartke, Birch E. Bayh, Congressman Winfield K. Denton, state and local officials, with the officials of the Post Office Department in Washington, D. C. and the Cincinnati Region, have combined to make possible the occasion today of the dedication of this new post office in New Salisbury, lndiana.

Personnel Of New Salisbury Post Office

Postmaster. Eurvon W. Adkins
Clerks. . Louise Mclntosh and Frances N. Fried
Rural Carrier. Verne Davidson and John H. Damon
Postmasters and Dates of Appointments
Joseph Dewees. May 27, 1837
Solomon Conrad. December 11, 1858
Herman Fischer. .September 16, 1861
Martin V. B. Gonrad. January 27,1864
Noah Fouts. September 14, 1865
Herman Fischer. April 28, 1865
Eliza A. Fouts. June 28, 1 889
WalterB. Dewees. July29, 1893
Eliza A. Fouts. June 1 5, 1 897
ElizaA. Campbell . April 17, 1900
Leander C. Adams. May 23, 1910
Noah Fouts. . November 23, 1866
John Wagner. October 30, 1872
William M. Winn. . March 29,1878
Robert F. Mott. .November 14,1878
John Wagner. April 4, 1881
Temple C. Byrn. September 16, 1884
Myrtle W. Langford. May 28,1925
Benjamin F. Pearson.. July 30, 1925
Foster Nash . Ju|y 7, 1934
Orlin F. Reinhardt . April 12, 1935
Eurvon W Adkins . April 5, 19??


Obituary: Harrison Salisbury

Harrison Evans Salisbury, journalist and writer: born Minneapolis 14 November 1908 journalist, United Press (now United Press International) 1930-48, Foreign Editor 1944-48 journalist, New York Times 1949-73, Moscow correspondent 1949-54, Assistant Managing Editor 1964-72, Op-Ed page editor 1970- 73, Associate Editor 1972-73 married 1933 Mary Hollis (two sons marriage dissolved 1950), 1964 Charlotte Rand died Providence, Rhode Island 5 July 1993.

HARRISON SALISBURY, one of the most noteworthy American journalists of the century, won the 1955 Pulitzer Prize for international reporting for his 14-part New York Times series on the fear and terror in the Soviet Union under Stalin.

Salisbury was considered a giant in American journalism because he was an indefatigable reporter who wrote groundbreaking articles on some of the most important, and inaccessible, stories of his time. But he was also seen as a visionary editor and a skilled and prolific author of important books. He wrote 29 books, of which two - The 900 Days: The Siege of Leningrad and Black Night, White Snow - were bestsellers on Russian history.

About a half-dozen of his books were on China, including Tiananmen Diary: thirteen days in June (1989). Salisbury was in China making a television documentary when the government undertook its bloody crackdown on dissident students in Tiananmen Square. The book is a collection of much of his reportage on those events.

'If he had just been a book writer, he would have been one of the most important non-fiction writers of his time,' said Eugene L. Roberts Jnr, the former editor of the Philadelphia Inquirer, who was recruited to the New York Times as a reporter by Salisbury. 'If he'd just been judged as a reporter, he would've been one of the top reporters of his time,' Roberts continued. 'If he'd just been judged as an editor, in my opinion he would've been one of the most innovative editors of his time. So, he was all three.'

Salisbury, a reporter and editor at the New York Times for 24 years, wrote his Pulitzer-winning series on the Soviet Union, uncensored, after he returned to New York from a five-year tour as Moscow bureau chief. Written at the height of the Cold War, the series won acclaim, though some on the political right complained that it, like some of his censored reports from Moscow, was too sympathetic to the Communists.

Reporting local news upon his return from abroad, Salisbury continued to build a reputation for extraordinary energy and enterprise. He turned a routine assignment about dirty New York streets into a three- part Page One series that revealed the number of tons of trash - 16,402 - collected by city cleaners on a given day. In 1960 Salisbury's unflinching coverage of racial repression by officials in the South - 'Fear and Hatred in Birmingham' was the front- page headline for one article out of Alabama - precipitated libel charges that in turn led to a far-reaching US Court of Appeals ruling that Salisbury and the New York Times had 'exhibited a high standard of reporting practices'.

The author and former New York Times reporter David Halberstam described Salisbury as a courageous role model for a generation of idealistic young reporters. He said he was struck by Salisbury's intensity the very first time he laid eyes on him, in 1960 when both were covering civil rights sit-ins in the South, Salisbury for the New York Times, Halberstam for the Nashville Tennessean.

'I've never seen anybody work that hard in my life,' Halberstam said. 'The drive, the energy, the ferocity - you could feel the drive to report.' By 1962 Salisbury was chief of the New York Times national correspondents, and in that role directed the paper's coverage of J. F. Kennedy's assassination. He moved through the editing ranks and in 1970 become the first editor of the New York Times Op-Ed page, the collection of opinion and commentary opposite the editorials. The page Salisbury pioneered, featuring a variety of contributors with different political views, is widely imitated in American newspapers.

Salisbury achieved one of his most dramatic and important reporting coups in 1966 when he managed against all odds to gain entry to Hanoi during the Vietnam War. He revealed in his dispatches that US bombing strikes described by the Government as 'surgical' were killing many civilians. Salisbury incurred the wrath of the Johnson administration, but he was later proved right.

'He loved catching people in power who were lying or doing something wrong and demonstrating it in print,' the former New York Times reporter Neil Sheehan said.

'He had a great sense of the scoop.'


Harrison Salisbury discusses his views on the constantly changing world of Russia part 2

Details

Broadcast Date
Jun. 8, 1962

Physical Format
2 sound tape reels (ca. 55 min.) : 7 in.

Looptijd
23 minutes, 50 seconds

Digital Format
WAV

Eigendom
The Chicago History Museum

Taal
Engels

Onderwerpen

Mensen

Related Programs

Studs Terkel interviews James Cameron on the campus of Lewis and Clark College in Oregon part 1

Edward Keating discusses the magazine Ramparts

Interview with James Cameron part 2

Discussing the book "Living Quarters" and interviewing Vincent Canby

Interview with Walter Bernstein

Interviewing John Howard Griffin part 1

Major Support Provided By

This site is being managed by WFMT in partnership with the Chicago History Museum.

In-kind digitization services of the Studs Terkel Radio Archive are provided by the Library of Congress.

The Studs Terkel Radio Archive has been made possible in part by a major grant from the National Endowment for the Humanities: Exploring the human endeavor.

©2021 WFMT Radio Network | Site by Jell Creative

Any views, findings, conclusions, or recommendations expressed in this web resource do not necessarily represent those of the National Endowment for the Humanities.


Bekijk de video: Парад в честь снятия блокады Ленинграда